برنامه‌ریزی جامع انرژی در افق 20 ساله
برنامه‌ریزی جامع انرژی در افق 20 ساله
مدیرکل دفتر تحقیقات و توسعه فن‌آوری شرکت توانیر از برنامه‌ریزی جامع انرژی کشور در افق 20 ساله خبر داد و گفت: سیستم تست غیرمتمرکز- همزمان رله‌های پستهای DCS طراحی و ساخته شد.برنامه‌ریزی جامع انرژی در افق 20 ساله/بومی سازی سیستم تست همزمان رله‌های پست برق

به گزارش نبض انرژی، به نقل از توانیر، در پی بومی‌سازی سیستم تست رله‌های پستهای DCS با همکاری دفتر تحقیقات و توسعه فن‌آوری توانیر و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، طرح «تست غیرمتمرکز- همزمان رله‌های پستهای DCS کشور» به عنوان طرح پژوهشی برگزیده سال 97 از سوی وزارت علوم معرفی و این تجهیز با پشت سرگذاشتن محصول معتبرترین سازنده بین‌المللی با اقبال شرکتهای برق منطقه‌ای مواجه شد و به عنوان دستاورد ویژه قراردادهای پژوهشی وزارتخانه‌ها با دانشگاهها و مراکز پژوهشی مورد تقدیر قرار گرفت.

سید مسعود تقوایی  ساز و کار همکاری پژوهشی صنعت برق و دانشگاه را از طریق ارسال پیشنهادهای تحقیقاتی (پروپوزال) از طریق محقق به شرکت توانیر و داوری از سوی خبرگان صنعتی و اساتید دانشگاه عنوان کرد که در ادامه جهت تصویب به کمیته پژوهش و فناوری شرکت توانیر ارسال و با حضور مدیرعامل شرکت توانیر و اعضای کمیته بررسی و پس از تصویب، وارد مراحل عقد قرارداد می‌شود.

وی تصریح کرد: «پروژه تست غیرمتمرکز-همزمان رله‌های پستهای DCS کشور نیز به همین ترتیب سال 92 از سوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای شرکت توانیر تعریف شد و پس از تصویب، جهت اجرا به تیم محققان ارجاع و پس از حدود 3 سال به اتمام رسید و استقبال شرکتهای برق منطقه‌ای و رضایت از عملکرد سیستم را به همراه داشت.

تقوایی این پروژه را به عنوان یکی از پروژه‌های خوب صنعت برق و از مصادیق خود اتکایی مورد نظر در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از ساخت داخل کشور معرفی کرد که با توجه به قابلیت رقابت با محصولات خارجی، در اکثر شرکتهای برق منطقه‌ای در حال بهره‌برداری است و علاوه بر تست رله‌های پستهای DCS به صورت غیرمتمرکز و همزمان، قادر است تست انواع رله‌های موجود صنعت برق را انجام دهد.

وی تیم محقق پروژه را مشتمل بر محققان و اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و شرکت دانش بنیان وبکو معرفی کرد که پیشتر به صورت اولیه در شرکتهای برق منطقه‌ای سمنان و تهران انجام و نهایتاً با حمایتهای شرکت توانیر به ثمرنشست.

تقوایی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و وزارت نیرو را از حامیان اصلی این پروژه ملی عنوان کرد و نقش حمایتی شرکت توانیر را در ابعاد معنوی و فنی مورد توجه قرار داد.

وی با اشاره به حساسیتهای شبکه برق کشور، برخورداری از استانداردهای بالای جهانی را از ویژگیهای این تجهیز ذکر کرد که در مسیر صادرات به برخی از کشورها قرار دارد.

مدیر کل دفتر تحقیقات و توسعه فن‌آوری توانیر از ارتباط مستقیم این دفتر از طریق برپایی جلسات با معاونتهای پژوهشی دانشگاههای کشور در استانهای مختلف خبر داد که با هماهنگی و حضور مسوولان شرکت­های برق منطقه‌ای و شرکت­های توزیع نیروی برق مربوطه انجام می‌شود که علاوه بر دانشگاه­های دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، شرکتهای دانش بنیان و پارکهای علم و فن‌آوری را نیز در برمی‌گیرد.

وی در این ارتباط از دریافت بیش از 150 پیشنهاد تحقیقاتی (پروپوزال) از سوی دانشگاهها و شرکتهای دانش بنیان در سال 96 خبر داد که پس از بررسی و داوری در کمیته پژوهش و فن‌آوری توانیر بررسی و در صورت واجد شرایط بودن، جهت عقد قرارداد به واحد ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

تقوایی پروژه‌های جاری دفتر تحقیقات از سال 96 را حدود 25 پروژه ملی ذکر کرد که طراحی و ساخت سیستم تست غیرمتمرکز- همزمان رله‌های پستهای DCS، طراحی و ساخت توربین‌ بادی ملی 2 مگاواتی، طراحی و ساخت نمونه نیمه صنعتی دستگاه چندمنظوره تست تجهیزات پست برق، طرح ملی شبکه هوشمند برق با همکاری 3 دانشگاه بزرگ کشور، ارزیابی فنی و اقتصادی توسعه سیستم های ذخیره ساز انرژی در سیستم قدرت ایران، استقرار پایایی ملی برای شرکت های برق منطقه ای و شرکت توانیر، تبیین مفاهیم و ارزیابی تحلیلی تاب­آوری شبکه­های توزیع برق ایران، برنامه‌ریزی جامع انرژی کشور در افق 20 ساله و طرح جامع تدوین اسناد نظام نامه های تعامل با سایر دستگاه های اجرایی برای انجام مسوولیت های مشترک با هماهنگی استانداری ها در جهت پایدارسازی عرضه و تقاضای برق و… از اهم این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

وی اولویت اول دفتر تحقیقات توانیر را حمایت از ساخت تجهیزات داخل کشور و مورد نیاز مصرف صنعت برق براساس استانداردهای معتبر عنوان کرد.

  • منبع خبر : فارس