بهره‌برداری از سامانه خنک‌کن کمکی نیروگاه شازند آغاز شد/ رفع محدودیت تولید نیروگاه با کمک دانش‌بنیان‌ها
بهره‌برداری از سامانه خنک‌کن کمکی نیروگاه شازند آغاز شد/ رفع محدودیت تولید نیروگاه با کمک دانش‌بنیان‌ها
مدیر دفتر فنی طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی گفت: طرح بازتوانی سامانه‌ خنک‌کن کمکی واحد چهار نیروگاه شازند برای نخستین بار در کشور با طراحی و مهندسی کاملا داخلی ضمن بکارگیری پتانسیل‌ شرکت‌های دانش‌بنیان، موجب افزایش پایداری شبکه سراسری و رفع محدودیت تولید این واحد تا حدود 28 مگاوات خواهد شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “بهزاد باسره” با اشاره به اینکه اجرای این طرح موجب صرفه‌جویی 27 هزار مترمکعبی مصرف آب در سال خواهد شد، تاکید کرد: محدودیت در تولید برق به واسطه افت کارایی سیستم خنک‌کن اصلی در فصول گرم سال یکی از معضــلاتی است که واحدهای بخار نیروگاه‌های کشور با آن مواجه هستند و در این بازه زمانی علاوه بر دمای بالای محیط، وزش باد نیز تاثیر مخربی روی عملکرد سـیسـتم خنک‌کن اصلی دارد.
وی با اشاره به اینکه سیستم خنک‌کن اصلی نیروگاه شازند از نوع برج هلر است، ادامه داد: ترکیب دو عامل دمای محیط و وزش باد باعث اختلال در عملکرد برج هلر و متعاقبا افزایش دمای آب در گردش آن و دمای کندانســـور می‌شود که این مسئله افزایش فشار پشت توربین بخار تا نزدیک محدوده آلارم را نیز در پی خواهد شد.
مدیر دفتر فنی طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه در چنین شــرایطی بهره‌بردار نیروگاه ناگزیر از کاهش بار توربین (دیریت) برای جلوگیری از تریپ واحد می‌شــود، گفت: دیریت واحد در شرایطی رخ می‌دهد که در شبکه نیاز مبرمی به تولید برق وجود دارد؛ این مورد باعث بروز ضرر و زیان اجتماعی و اقتصادی هنگفتی برای کشور می‌شود.
باسره یادآور شد: از سال‌های قبل شرکت تولید نیروی برق حرارتی و مجموعه‌های دانشگاهی در راستای ارتباط صنعت و دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌ مجموعه‌های دانش‌بنیان نسبت به مطالعه و بررسی‌های فنی، مهندسی و شبیه‌سازی روش‌های مختلف اصلاح سامانه‌های خنک‌کن کمکی نیروگاهی اقدام و در نهایت مقرر شد یکی از این راهکارها که توسط متخصصان دانشگاه صنعتی شریف ساخته و ثبت اختراع گردید به عنوان پروژه پایلوت در واحد چهار نیروگاه بخار شازند احداث گردد.
وی بکارگیری یک سامانه خنک‌‍‌کن جانبی در کنار برج هلر را به عنوان راهکار پیشنهادی در این بخش عنوان کرد و گفت: سامانه خنک‌کن کمکی مذکور یک سیستم خنک‌کن خشک از نوع مکش اجباری است که اجزای اصــلی آن، مبدل‌های حرارتی نیروگاهی و فن‌های محوری هســتند. طراحی، جانمایی و ترکیب‌بندی سامانه به نحوی انجام شده که اثرات مخرب وزش باد روی عملکرد آن پایین بوده و حداکثر کارایی در جبران افت تولید ناشی از شرایط بحرانی جوی را با توجه به محدودیت‌های موجود داشته باشد.
مدیر دفتر فنی طرح‌ نیروگاه‌های سیکل‌ترکیبی شرکت برق حرارتی خاطرنشان کرد: عملیات نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری آزمایشی از سامانه مذکور توسط شرکت بهین سامان سرزمین به عنوان یکی از بهترین پیمانکاران حوزه احداث کولینگ‌های نیروگاهی انجام و هم اکنون در مدار بوده و حدود 63 مگاوات حرارتی به برج خنک اصلی واحد چهار کمک کرده و حداکثر حدود 28 مگاوات الکتریکی محدودیت تولید واحد مذکور را جبران خواهد کرد.
باسره در پایان گفت: مشاور این طرح شرکت قدس نیرو در بخش نظارت کارگاهی و دانشگاه صنعتی شریف نیز ناظر عالیه پروژه بوده است. امیدواریم پس از بررسی‌های دقیق فنی و مهندسی بر روی عملکرد سامانه مذکور، احداث سامانه‌های مشابه در کنار برج‌های خنک‌کن هلر نیروگاهی در دستور کار قرار خواهد گرفت.