جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راستای توسعه صنعت پتروشیمی در اولویت قرار گیرد
جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در راستای توسعه صنعت پتروشیمی در اولویت قرار گیرد
کارشناسان معتقدند که در حال حاضر وضعیت ایران در حوزه تولید و صادرات محصولات پتروشیمی نسبت به سایر بخش‌ها مناسب بوده، اما بایستی برای تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله باید تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی قهرمانی- یکی از راه‌هایی که امروز مسیر توسعه و پیشرفت کشور را فراهم کرده موضوع تولید محصولات متنوع پتروشیمی و صادرات آن‌ها است که این مهم در کشور ما به جد دنبال می‌شود چرا که از این طریق زمینه برای اشتغال جوانان و رونق اقتصادی فراهم می‌شود. باید توجه داشت که زنجیره ارزش‌افزوده صنعت پتروشیمی شامل صنایع بالادستی تا صنایع پایین‌دستی بوده که طیف وسیعی از محصولات پایه و خوراک‌های اصلی تا محصولات واسطه و نهایی را در بر می‌گیرد.

طبق سند چشم‌انداز ۲۰ ساله، ایران باید در رتبه نخست صنعت پتروشیمی خاورمیانه بایستد و با محقق‌کردن هدف ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی که همان ظرفیت ۱۳۳میلیون تن در سال ۱۴۰۴ است جزو غول‌های پتروشیمی جهان شود، اما فاصله میان ایران و سایر کشور‌های پیشرو در این صنعت زیاد است.

براساس این گزارش در حال حاضر وضعیت ایران در حوزه تولید و صادرات نسبت به سایر بخش‌ها مناسب بوده، اما بایستی برای تحقق سند چشم انداز ۲۰ ساله باید تلاش‌های گسترده‌ای صورت گیرد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که برای رسیدن به این هدف باید سرمایه‌گذاری اصولی از سوی دولت انجام شود، بنابراین برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی باید از ابزار‌هایی مانند منابع صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و اسلامی، فروش سهام شرکت‌ها و… و همین‌طور ابزار‌های نوین تامین منابع مالی داخلی برای پروژه‌ها، تسهیل مبادلات مالی مبتنی بر پلت‌فرم‌های نوظهور مالی و مدیریت هزینه استفاده کرد.

همچنین در کنار این امر مهم باید از ظرفیت بخش خصوصی در این عرصه بهره جست. جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت آنان با ارائه تضمین معتبر نیز الزاما باید در دستور کار دولت قرار گیرد.

در کنار موارد ذکر شده باید از ظرفیت‌های دانشگاهی و مراکز پژوهشی برای توسعه متوازن صنعت پتروشیمی و نیز توانمندی دانش‌بنیان‌ها برای تولید محصولات از جمله کاتالیست‌ها استفاده کرد. همچنین باید با عزمی جدی سبد محصولات پتروشیمی ایران را متنوع کرد و هدف‌گذاری‌ها برای تکمیل زنجیره ارزش را به‌عنوان راهبردی مهم در همه بخش‌ها مورد توجه قرار داد.