اوضاع برق و سوخت در مناطق زلزله‌زده هرمزگان
اوضاع برق و سوخت در مناطق زلزله‌زده هرمزگان
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با اشاره به اینکه هیچ‌یک از تأسیسات این شرکت در اثر زلزله بامداد امروز آسیب ندیده است، گفت: سوخت‌رسانی به جایگاه‌های منطقه هرمزگان طبق روال عادی ادامه دارد و سوخت جبرانی نیز به جایگاه‌های منطقه ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» از وزارت نفت، احمد سالاری‌فر در این باره افزود: ستاد بحران شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان از نخستین دقایق حادثه تشکیل شد و به‌منظور پایش سوخت‌رسانی به‌صورت حضوری نیز به مناطق کانون زلزله مراجعه و به طور عملیاتی شرایط سوخت‌رسانی در این مناطق بررسی شد.

وی با تأکید بر اینکه در ساعات ابتدایی زلزله جایگاه‌های عرضه سوخت منطقه با شلوغی مواجه شدند، گفت: به‌منظور تأمین سوخت موردنیاز مردم در همان نخستین دقایق نسبت به ارسال سوخت جبرانی به جایگاه‌ها اقدام کردیم و در همه مجاری عرضه تا شعاع مناسب سوخت‌رسانی انجام شد.

مدیر پخش فرآورده‌های نفتی منطقه هرمزگان با تأکید بر اینکه خوشبختانه هیچ یک از تأسیسات این شرکت در اثر زلزله آسیب ندیده است، ‌ تأکید کرد: در نخستین دقایق انبار نفت شهید رجایی، اسکله‌ها و تمامی جایگاه‌های منطقه زلزله‌زده پایش شد و خوشبختانه به هیچ‌یک از این تأسیسات خسارتی وارد نشده است.

سالاری‌فر تصریح کرد: هم‌اکنون مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت کمتر شده است، اما پیش‌بینی می‌کنیم با توجه به گرمای شدید هوا و استفاده مردم از کولر خودروها، مصرف سوخت افزایش یابد که پیش‌بینی‌های لازم برای استقرار تانکرهای سوخت در نزدیکی مجاری عرضه انجام شده است.

وی ضمن ابراز اطمینان از کافی بودن ذخایر سوخت منطقه، درباره سوخت‌رسانی به ماشین‌آلات راهداری و وسایل امدادی نیز گفت: برای تأمین بنزین و نفت‌گاز ماشین‌آلات امدادی تمهیدات ویژه‌ای به جایگاه‌های عرضه سوخت اعلام و تا شعاع مناسب نیز موجودی سوخت جایگاه‌های عرضه تأمین شد.

برقدار شدن پست‌های فوق توزیع خسارت دیده زلزله هرمزگان در همان ساعت اولیه

به گزارش ایلنا از وزارت نیرو، مدیرکل نظارت برمهندسی و راهبری شبکه برق در خصوص زمین لرزه هرمزگان گفت: تخریب‌ها بیشتر در مناطق روستایی بوده و باعث آسیب به شبکه‌های برق شده است که با حضور فوری اکیپ‌های عملیاتی، پست‌های فوق توزیع خسارت دیده در همان ساعت اولیه برقدار شد.

مسعود صادقی” در این رابطه افزود: زمین لرزه بامداد امروز در هرمزگان که در منطقه‌ای به نام سایه خوش حدفاصل بندرخمیر و بندر لنگه رخ داده، باعث تخریب منازل در خانه‌های روستایی شده است.

صادقی با بیان این که زمین لرزه همان ساعات اولیه باعث از مدار خارج شدن 5 پست فوق توزیع منطقه شده بود، خاطرنشان کرد: با تلاش‌های پرسنل برق در استان هرمزگان، پست‌های فوق توزیع هم اکنون در مدار هستند.

وی با اشاره به این که در صورت نیاز، اکلیپ‌های عملیاتی از استان‌های همجوار نیز به هرمزگان اعزام خواهد شد، ادامه داد: اکیپ‌های عملیاتی برق هرمزگان در حالت آماده باش هستند و بر اساس نیاز در منطقه زلزله‌زده نیز حضور دارند، اما تاکنون اعلام نیازی از هرمزگان برای اعزام اکیپ عملیاتی از سایر استان‌ها انجام نشده است.

صادقی خاطرنشان کرد: مدیرعامل توزیع برق هرمزگان و مدیران مرتبط از ساعت ابتدایی در منطقه حاضر شده و به بازدید میدانی و ارزیابی خسارت‌ها مشغول هستند.

مدیرکل نظارت برمهندسی و راهبری شبکه برق یادآور شد: بررسی‌های اولیه نشانگر آن است که برق تعدادی از روستا در منطقه زلزله‌زده به دلیل ریزش آوار که باعث شکستگی پایه‌های برق و سیم پارگی شده، قطع است.

صادقی گفت: عملیات امداد رسانی که از همان دقایق اولیه آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد و تلاش‌ها تا برقدار شدن همه مناطق و منازل ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایلنا، زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) ساعت ۲ و ۲ دقیقه و ۷ ثانیه بامداد امروز، شنبه، ۱۱ تیرماه بندر خمیر در استان هرمزگان را لرزاند. زلزله همچنان در بندر خمیر ادامه دارد و پس از وقوع زلزله ۶.۱ ریشتری  بیش از ۱۰ پس لرزه رخ داده است. کانون این زلزله روستای سایه‌خوش در بندرخمیر بوده است که امدادرسانی به این نقطه از سوی دستگاه‌های مختلف در حال اجراست.