معاون وزیر خارجه: سوآپ نفتی در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره فعال شد
معاون وزیر خارجه: سوآپ نفتی در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره فعال شد
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب به سمت روسیه آغاز شده است گفت: در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره سوآپ نفتی فعال شد.

به گزارش«نبض انرژی»  مهدی صفری شامگاه پنج شنبه در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان خراسان جنوبی اظهار کرد: باید اقدامی صورت بگیرد که زرشک خراسان جنوبی را در آینده با سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده به‌طور کامل چینی‌ها بخرند و تعهد می‌دهیم که در این راستا بازار را برای استان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در 9 مولفه و شیوه برای ارزآوری به داخل کشور فعالیت دارد تصریح کرد: این مولفه‌ها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال فناوری است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه  با تاکید بر اینکه  مسیر ترانزیتی چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد هرچه زودتر فعال گردد افزود: توافقی با کشورهای آسیای مرکزی و روسیه  صورت گرفته که 30 میلیون تن در سال است در حالی که ظرفیت کشور 15 میلیون تن است و قبلا پنج میلیون تن بوده است و اگر کل ترانزیت شمال به جنوب را محاسبه کنیم، سالانه حداقل 10 میلیارد دلار درآمد ترانزیتی داریم.

وی با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب به سمت روسیه آغاز شده است گفت: در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره سوآپ نفتی فعال شده و چینی‌ها سالانه 65 تا 70 هزار قطار به کشورهای مختلف اروپایی صادرات و واردات دارند اما به ایران تاکنون نبوده که در دولت سیزدهم در دست پیگیری است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید تمرکز خراسان جنوبی در زمینه سرمایه‌گذاری و مسائل تجاری فقط بر کشور افغانستان باشد گفت: خراسان جنوبی همانند خراسان رضوی در زمینه صادرات تمرکز خود را به کشورهای دیگر نیز لحاظ کند و ما نیز آمادگی کمک را داریم که استان شما وارد بازار کشورهای مختلف شود.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه بازارهایی را هدف قرار داده‌ایم که بتواند محصولات ما را جذب کند اضافه کرد: اگر بازار کشور چین را در زمینه محصولات کشاورزی تصاحب کنیم با توجه به ظرفیت محدود کشور نیازی نیست به دنبال بازارهای دیگر بگردیم.

وی گفت: برای مرکبات، عسل، پای مرغ، سیب، لبنیات و زعفران مجوز صادارت به چین را گرفته‌ایم زیرا بازار چین و روسیه به زرشک و زعفران ما علاقه زیادی دارند.

صفری بیان کرد: سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف دیده‌بان‌های اصلی ما هستند که نقش موثری در تسهیل روابط تجاری دارند و باید برای کشور بازار تجاری ایجاد کنند.