آیا مشعل‌های گازی تا پایان برنامه ششم توسعه خاموش خواهد شد؟
آیا مشعل‌های گازی تا پایان برنامه ششم توسعه خاموش خواهد شد؟
کارشناسان بر این باورند که جمع‌آوری گاز‌های مشعل ضمن منافع اقتصادی عامل بسیار مهمی در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی دارد، برهمین اساس در برنامه ششم توسعه تاکیدات ویژه‌ای برای جمع‌آوری این گاز‌ها صورت گرفته، وزارت نفت باید با جدیت و سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» علی قهرمانی-جمع‌آوری گاز‌های مشعل و تبدیل آن‌ها به فرآورده‌های باارزش یکی از مباحثی است که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفت. برهمین اساس جلوگیری از سوزندان گاز‌های همراه مشعل و جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت همواره به‌عنوان دغدغه‌ای از سوی مسئولان و کارشناسان صنعت نفت مطرح و وزارت نفت مکلف شده تا پایان برنامه ششم توسعه تکلیف آن را مشخص کند.

در همین راستا جواد اوجی وزیر نفت در برنامه پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی برای اداره نفت دولت سیزدهم تعیین تکلیف جمع آوری گاز‌های مشعل میادین نفتی و حذف گاز سوزی با بکارگیری روش‌های نوین مالی و قراردادی خود را از اولویت‌های خود برشمرد؛ بنابراین آنچه در کارنامه ۱۰ ماهه وزارت نفت برای جمع آوری گاز‌های مشعل رقم خورد نشان از این دارد که گام‌های موثری برای بهره‌وری انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برداشته شده است.

براساس برآورد‌ها نزدیک ۵۰۰ میلیون فوت مکعب ظرف یکی دوسال آینده جمع آوری و در پالایش گاز بید بلند خلیج فارس فرایند فرآورش برای خوراک مجتمع‌های پتروشیمی انجام خواهد شد.
در این مدت جمع آوری بخشی از گاز‌های همراه نفت در استان‌های خوزستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد با بهره‌برداری از طرح پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، بهره برداری واحد جمع آوری گاز‌های مشعل میدان‌های پارس، میدان نفتی منصوری، و مارون ۶ و ۳ انجام خواهد شد. همچنین ۸ فقره قرارداد طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل میان شرکت پالایش گاز بید بلند خلیج فارس و شرکت‌های ایرانی در اسفندماه ۱۴۰۰ به امضاء رسید.

علاوه‌بر این واگذاری گاز‌های مشعل میادین نفت‌شهر، سومار به میزان ۱۲ میلیون فوت مکعب در روز به یک شرکت داخلی (تحویل زمین جهت احداث تاسیسات)، گاز‌های مشعل میدان نفتی چشمه خوش به میزان ۶۷ میلیون فوت مکعب در روز به شرکت داخلی (پیشرفت فیزیکی ۳۷ درصد)، گاز‌های مشعل میادین سروستان و سعادت‌آباد به میزان ۱۴ میلیون فوت مکعب در روز به کنسرسیوم دو شرکت ایرانی (پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصد) و گاز‌های مشعل میدان نفتی خشت به میزان ۱۰ میلیون فوت مکعب در روز به شرکت داخلی از دیگر اقدامات انجام شده در این بخش است که توسط شرکت‌های داخلی انجام می‌شود.

در مجموع، کارشناسان بر این باورند که جمع‌آوری گاز‌های مشعل ضمن منافع اقتصادی عامل بسیار مهمی در کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی دارد، برهمین اساس در برنامه ششم توسعه تاکیدات ویژه‌ای برای جمع‌آوری این گاز‌ها صورت گرفته، وزارت نفت باید با جدیت و سرعت بیشتری در این مسیر گام بردارد.