كلنگ پتروپالايشگاه شهيد سليماني طي چند روز آينده به زمين مي‌خورد
كلنگ پتروپالايشگاه شهيد سليماني طي چند روز آينده به زمين مي‌خورد
معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران گفت: طي چند روز آينده با حضور وزير نفت كلنگ احداث پتروپالايشگاه 300 هزار بشكه‌اي شهيد سليماني در بندرعباس به زمين خواهد خورد.

به گزارش خبرنگار«نبض انرژی» جليل سالاري صبح امروز (8 تیرماه) درجمع خبرنگاران از برگزاري دومين جلسه به منظور تاسيس پتروپالايشگاه شهيدسليماني خبر داد و بيان كرد: براساس جلسه صبح روز گذشته موارد و بندهاي قانوني در ساخت اين پتروپالايشگاه مصوب شد. بدين ترتيب در حدود 438 هكتار زمين در جوار پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس در بندرعباس به پتروپالايشگاه شهيدسليماني اختصاص داده شده است.

سالاري با اشاره به مشخص شدن سهامداران اين پتروپالايشگاه بيان كرد: شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، شركت صنايع پتروشيمي خليج فارس، شركت گروه توسعه انرژي تدبير، شركت سرمايه گذاري اهداف، صندوق توسعه ملي سهامداران پتروپالايشگاه شهيد سليماني را تشكيل مي‌‍دهند.

وي با بيان اينكه سهم شركت ملي پالايش و پخش در اين پتروپالايشگاه 20 درصد خواهد بود، ادامه داد: بزودي و با حضور وزير نفت كلنگ احداث پتروپالايشگاه 300 هزار بشكه اي شهيد سليماني در بندر عباس به زمين خواهد خورد.

سالاري افزود: باتوجه به تكليفي كه در قانون 1401 مشخص شده است درخصوص بحث حمايت از توسعه صنايع پايين دستي و ايجاد پتروپالايشگاه قرار براين شد كه وزارت نفت با استفاده از توان بخش خصوصي يك پالايشگاه با ظرفيت 300 بشكه احداث كند.

وي ادامه داد: در اين راستا به منظور آغاز اقدامات اجرايي مطالعات امكان سنجي آغاز شد. باتوجه به ميزان نفت خام كه براي اين پروژه در نظر گرفته شده بود ظرفيت پالايشگاه  نيز مشخص شد.

سالاري بيان كرد: تركيب و تنوع توليدات در اين پالايشگاه باتوجه به حداكثر توليدات محصولات پتروشيمي و خروجي محصولاتي چون بنزن و زايلين، پروپلين، بوتان، پلي پروپيلن و … ديده شده است.

به گفته معاون وزير در امور پالايش و پخش به موازات اين اقدامات تشريفات مجوز شوراي اقتصاد آن نيز برگزار شد. در ادامه مشاركت‌ شركا نيز بايد شكل مي‌گرفت. دراين راستا سهامداران مشخص شدند، بعنوان مثال صدوق توسعه ملي هم اظهار علاقمندي كرد تا با سهم 20 درصدي وارد اين طرح شود.

سالاري گفت: پس از برگزاري جلسات  توافق‌نامه‌هاي في مابين شكل گرفت و مراحل انتخاب اعضاي هيئت مديره وثبت شركت انجام شده است.

وي با اشاره به جانمايي اين طرح نيز بيان كرد: مكان يابي اين طرح در جوار پالايشگاه ستاره خليج فارس باتوجه به زيرساخت‌ها و امكاناتي كه قبلا پيش‌بيني شده است با الحاق به منطقه ويژه اقتصادي تعيين شده است.

سالاري تاكيد كرد: پتروپالايشگاه شهيد سليماني يكي از پروژه‌هاي مهمي است كه هم  توسعه زنجيره ارزش را در آن خواهيم داشت و هم بخشي از فرآورده‌هاي نفتي را با شبكه خطوطي كه پيش بيني كرده ايم به مركز كشور براي تامين نياز سوخت انتقال خواهيم داد.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش با اشاره به اينكه اين پتروپالايشگاه نخستين پروژه ما در حوزه تلفيق پالايش و پتروشيمي است، تاكيد كرد: در اين پتروپالايشگاه به دنبال ايجاد ارزش افزوده و جلوگيري از خام فروشي هستيم. امري كه هم نگاه دولت است و هم در سند تحول پيش بيني شده است.

به گفته سالاري چالش‌هايي كه به صورت جداگانه در هردوبخش پالايشي و پتروشيمي از گذشته وجود داشته است در اين روند تلفيقي به لحاظ تامين خوراك عملا كل زنجيره در يك مجموعه پيش بيني مي‌شود به حداقل مي‌رسد.

وي با اشاره به اهميت پروژه بيان كرد: درخصوص توليد و انتقال، دانش فني، اشتغال زايي و بكارگيري توانايي شركت‌هاي داخلي و ظرفيت دانش بنيان‌ها اين امر بسيار اثرگذار است. همچنين فرصت استمرار را براي  حضور در بازارهاي جهاني فراهم مي‌كند.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش با اشاره به طرح‌هاي پالايشي تعريف شده در منطقه هرمزگان بيان كرد: بااحتساب ظرفيت پالايشگاه‌هاي موجود و تعريف طرح‌هاي جديد، ظرفيت پالايشي هرمزگان از لحاظ استراتژيك به بيش از يك ميليون بشكه مي‌رسد كه ضرورت دارد ذخیره‌سازی فرآورده‌ها به موازات آن افزايش يابد و زيرساخت‌هاي جديدي در بخش ظرفيت‌هاي دريايي، صادرات و اسكله ايجاد شود.

سالاري درپايان با اشاره به تصويب اساسنامه اين شركت تصريح كرد: پيشتر باتوجه به گستردگي اين طرح پالايشي و به منظور عدم حبس توليدات در بندرعباس باتوجه به توسعه ظرفيت پالايشي در اين منطقه و ضرورت توسعه انبارهاي ذخيره‌سازي فرآورده‌هاي نفتي، تفاهم‌نامه تامين مالي به منظور احداث انبار نفت شهيد مهدوي در اوايل سال جاري امضا شد تا شاهد افزايش 600 ميليون ليتري ظرفيت ذخيره‌سازي دراين منطقه عملياتي باشيم.

گفتني است، طرح پتروپالايشگاه شهيد سليماني با ظرفيت 300 هزار بشكه از جمله اقدامات دولت سيزدهم به منظور ممانعت از واردات بنزين در كشور و تنوع در سبد توليدات است كه علاوه بر تولید سوخت، محصولات پتروشیمیایی را نیز تولید می‎کند.