توافق گروه ۷ برای تعیین سقف قیمت روی انرژی روسیه
توافق گروه ۷ برای تعیین سقف قیمت روی انرژی روسیه
سران گروه ۷ موافقت کردند تعیین سقف قیمت روی واردات نفت و گاز روسیه با هدف محدود کردن درآمدهای مسکو را مطالعه کنند.

به گزارش «نبض انرژی»در بخشی از بیانیه نهایی اجلاس سران گروه ۷ در آلمان که توسط رویترز مشاهده شد، آمده است: اتحادیه اروپا با شرکای بین‌المللی، راه‌هایی برای محدود کردن قیمتهای انرژی شامل امکان‌پذیر بودن معرفی سقف قیمت موقتی واردات را بررسی خواهد کرد.

کشورهای ثروتمند گروه ۷ درباره اعمال سقف قیمت جهانی برای انرژی روسیه بحث کرده‌اند تا مانع شوند روسیه از جنگ در اوکراین که قیمتهای نفت و گاز را بالا برده است، سود ببرد.

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه ژوئن اعلام کرد: درآمد صادرات نفت روسیه در ماه مه با وجود این که تحریمها، حجم صادرات این کشور را کاهش داد، صعود کرد. برآورد می‌شود صادرات نفت روسیه به میزان ۱.۷ میلیارد دلار در ماه مه رشد کرد و به حدود ۲۰ میلیارد دلار رسیده است.

آمریکا نخستین کشوری بود که خواستار ایجاد مکانیزمی برای اعمال سقف قیمت از سوی کشورهای دیگر برای پرداخت پول نفت روسیه شده بود.

کشورهای گروه ۷ با ممنوعیت واردات نفت روسیه موافقت کرده‌اند اما بعضی از آنها این ممنوعیت را به تدریج اعمال می‌کنند. اروپا ماه گذشته مقصد ۴۳ درصد از صادرات نفت و سوخت روسیه بود. واردات نفت و سوخت روسیه به چین رشد کرده و هند از آلمان سبقت گرفته و مقصد شماره دو صادرات روسیه شده است.

طبق ایده این کشورها، خدمات مالی، بیمه و حمل محموله‌های نفتی باید به یک سقف قیمت مشخص برای نفت روسیه مشروط شود. بنابراین اگر حمل کننده یا واردکننده چنین خدماتی می‌خواهد، ناچار خواهد بود متعهد شود نفت روسیه در قیمت معینی، فروخته شود.

ایتالیا که اقتصادش به واردات انرژی روسیه وابسته است، خواستار آن شده که سقف قیمت شامل گاز روسیه هم شود.

ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، هفته گذشته درباره ضرورت مقابله با قیمتهای بالای انرژی برای مهار تورم  هشدار داد و اعلام کرد اعتراض اصلی به سقف گاز از سوی کشورهای اروپایی، به دلیل نگرانی از این بود که روسیه عرضه گاز را به میزان بیشتری کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، فرانسه اعلام کرده که مکانیزم سقف قیمت باید فراتر از محصولات روسیه توسعه پیدا کند تا قیمتها برای همه از جمله کشورهای گروه ۷ که به دنبال تامین انرژی از منابع دیگری هستند، کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا