سرمایه گذاری ژاپن در توسعه کشاورزی پایدار حوضه دریاچه ارومیه موفقیت آمیز بوده است
سرمایه گذاری ژاپن در توسعه کشاورزی پایدار حوضه دریاچه ارومیه موفقیت آمیز بوده است
سفیر ژاپن در ایران با اشاره به سرمایه گذاری ۱۰ میلیون دلاری این کشور در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: این برنامه ویژه در راستای کشاورزی پایدار و مصرف بهینه آب موفق بوده و در حال حاضر به مرحله ایجاد بازار برای عرضه محصولات تولیدی رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» کازوتوشی آیکاوا روز سه شنبه در دیدار با استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۳ با همکاری دفتر توسعه سازمان ملل پروژه‌ای برای کشاورزی پایدار در این حوضه شروع کردیم که در راستای کمک به احیای دریاچه ارومیه این همکاری تمهید شد.
وی اضافه کرد: این پروژه برای کمک به احیای دریاچه ارومیه از همان سال شروع شده و ۱۰ میلیون دلار نیز در این خصوص سرمایه گذاری کرده‌ایم.
آیکاوا با ابراز خرسندی از نتایج بسیار خوب این طرح و فعالیت کشاورزان ادامه داد: طبق گفته خود کشاورزان، در قالب این طرح با مصرف آب و نهاده‌های کمتر، محصول بهتری تولید و سود بیشتری نیز داشته‌اند.
سفیر ژاپن در ایران تاکید کرد: در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است تا فروشندگان را مستقیم به بازارهای فروش این محصولات وصل کند.
آیکاوا اظهار امیدواری کرد این پروژه به توسعه کشاورزی و توسعه پایدار کمک کرده باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز خوشحالی از دریافت اطلاعاتی در خصوص ظرفیت‌های توسعه ای آذربایجان‌غربی گفت: این ظرفیت‌ها را در اختیار دولت ژاپن قرار می‌دهم تا زمینه همکاری بیشتری داشته باشیم.
آیکاوا همچنین از تصمیم آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن برای گردشگری در این منطقه از ایران خبر داد و افزود: توسعه همکاری‌های تجاری، دانشگاهی و گردشگری با آذربایجان‌غربی می‌تواند در دستور کار جدی ما قرار گیرد.
دولت ژاپن از سال ۱۳۹۳ طرحی را برای توسعه کشاورزی پایدار در حوضه دریاچه ارومیه یه اجرا در آورده که موجبات بهبود معیشت بخشی از حوزه‌ کشاورزی منطقه را موجب شده است.