تاثیر فرسودگی تاسیسات روی هزینه تولید برق
تاثیر فرسودگی تاسیسات روی هزینه تولید برق
صنعت برق يكي از صنايع استراتژيك در هر كشور محسوب مي‌گردد و اين صنعت استراتژيك جزو زير ساخت حياتي و بنيادين ساير صنايع آن كشور است كه به دليل ضرورت نياز به مصرف برق در زندگي روزمره و فرآيندهاي توليد و مصرف، صنعت برق نقش مهم و بسزايي در توسعه صنعتي، اقتصادي و اجتماعي آن كشور ايفا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» صنعت برق يكي از صنايع استراتژيك در هر كشور محسوب مي‌گردد و اين صنعت استراتژيك جزو زير ساخت حياتي و بنيادين ساير صنايع آن كشور است كه به دليل ضرورت نياز به مصرف برق در زندگي روزمره و فرآيندهاي توليد و مصرف، صنعت برق نقش مهم و بسزايي در توسعه صنعتي، اقتصادي و اجتماعي آن كشور ايفا مي‌كند.
در حقیقت انرژي برق سبب رشد كيفي زندگي تمام انسان‌ها در تمام جوامع شده است و توليد پايدار و مستمر برق توسط تولید و تامین‌کنندگان برق در دنیای امروز که نیاز مصرف به برق رشد کرده، رابطه مستقيمي با توسعه پايدار و رونق و جهش كيفي زندگي بشري را داشته و دارد.
يكي از مهمترين چالش‌هايي كه امروزه صنعت برق كشور ما با آن مواجه بوده و عدم رفع اين چالش بدون شك در سال‌هاي آتي مي‌تواند سبب بروز مشكلاتي جبران‌ناپذير براي صنعت برق و به دنبال آن جامعه مصرف كننده انرژي گردد، هزينه بالاي توليد، انتقال وتوزيع برق است كه اين اتفاق به دلايل متعددي گريبان صنعت را گرفته است.
فرسودگي شبكه‌هاي انتقال و توزيع و عدم نوسازي و بهينه‌سازي سيستم‌ها در بخش‌هاي انتقال و توزيع و همچنين عدم نوسازي و بهينه‌سازي نيروگاه‌ها و فرسودگي واحدهای نیروگاهی قديمي طي سال‌هاي گذشته، يكي از دلايل عمده بالا رفتن هزينه توليد برق از مبدا تا مصرف كننده براي وزارت نيرو شده است.
رشد روز افزون تكنولوژي در صنعت برق موجب شده است كه عدم حركت پا به پاي برق كشورمان هم قدم با اين رشد در صنعت دنيا، مشكلاتي از قبيل عدم انتقال و تامين به موقع قطعه مورد نياز مطابق با تكنولوژي به روز و موجودي بازارها در بخش صنايع توليد، توزيع و انتقال برق را به همراه داشته باشد و صنعت برق به دليل اين عدم همراهي با دنيا با مشكل جدی مواجه شده است. خوشبختانه با حمايت و توجه ویژه به ساخت داخل توسط مديران صنعت تا حدودي در طي چند سال گذشته اين موضوع جبران گرديد اما هنوز هم نیازمند تلاش و همت بيشتري در این زمینه هستیم.
عدم ايجاد سيكل‌تركيبي نيروگاه‌هاي گازي و توقف احداث نيروگاه‌هاي جديد فسيلي و تجديدپذير طي سال‌هاي گذشته به دليل پايين بودن راندمان، واحدهاي گازي در رشد هزينه‌های صنعت برق و افزايش قيمت توليد برق نقش اثرگذاری داشته است.
حدود 30 درصد از ظرفیت تولید برق کشور ما مربوط به نیروگاه‌های گازی است که اساسا این واحدها به دلیل هزینه سرمایه‌گذاری کمتر برای عبور از پیک مصرف برق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. با توجه به اینکه راندمان این نیروگاه‌ها معادل 40 تا 43 درصد است، می‌توان با تبدیل قسمتی از این نیروگاه‌ها به سیکل‌ترکیبی که دارای راندمان 60 تا 63 درصد هستند، راندمان کلی نیروگاه‌های تولید برق را به طور میانگین افزایش داد که این تغییر راندمان به طور مستقیم بر قیمت نهایی تولید برق در کشور تاثیرگذار خواهد بود.
صنعت برق با ايجاد سيكل‌تركيبي نيروگاه‌هاي گازي و حمايت بيشتر از ساخت داخل جهت بهينه‌سازي و نوسازي تاسیسات موجود براساس تكنولوژي‌هاي جديد و به روز دنيا در بخش توليد، انتقال و توزيع و همچنين استفاده از انرژي‌هاي نو و تجديدپذير و جديد فسيلي مي‌تواند معضل هزينه بالاي توليد برق را تا حد زیادی كاهش داده و برق با قيمت مناسب‌تری را به بازار مصرف ارائه کند كه طبیعتا اين اتفاق سبب حضور قوی‌تر صنعت برق در بورس انرژي جهت تامين نياز مشتريان گرديده و می‌تواند جهت تامين برق پايدار و مستمر که وظیفه اصلی تامین‌کنندگان برق و همچنین نیاز مصرف‌کنندگان است، ايفای نقش کند.

محسن بنی اسدزاده، مدیر امور بهره‌برداری نیروگاه زرند