افزایش حفاری نفت و گاز در جهان طی ۲۰۱۹
افزایش حفاری نفت و گاز در جهان طی ۲۰۱۹
پس از بهبود حفاری نفت و گاز جهانی در ۲۰۱۸، سال جاری سرعت رشد حفاری در سراسر جهان افزایش می یابد.

به گزارش نبض انرژی، به نقل از اویل پرایس، پس از بهبود حفاری نفت و گاز جهانی در 2018، سال جاری سرعت رشد حفاری در سراسر جهان افزایش می یابد، البته به طور متوسط .
رهبر بلامنازع حفاری در سال گذشته آمریکا بود. با افزایش تولید شیل، این کشور همچنان سردمدار رشد حفاری در 2019 خواهد بود .
به جز آمریکا، فعالیت حفاری در جهان 2.5 درصد افزایش می یابد و انتظار می رود 46209 چاه در 2019 حفر شود. رشد حفاری در 2018، 1.6 درصد بود .
تحلیلگران نفتی جهان حفاری در 8 منطقه دنیا را پیش بینی کرده اند که بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز دنیا در این مناطق قرار دارند. این هشت منطقه عبارتند از آمریکای شمالی به جز کشور آمریکا، آمریکای جنوبی، غرب اروپا، شرق اروپا/اتحاد جماهیر شوروی سابق، آفریقا، خاورمیانه، خاور دور/جنوب آسیا و اقیانوس آرام جنوبی .
انتظار می رود به جز خاورمیانه بقیه مناطق شاهد افزایش حفاری در سال جاری نسبت به 2018 باشند. حفاری در خاورمیانه احتمالا 0.5 درصد کاهش خواهد داشت ولی 2019 سالی قدرتمند برای تولید کنندگان اصلی خاورمیانه خواهد بود .
طبق این پیش‌بینی، رشد حفاری نفت و گاز دریایی از بازار کل حفاری جهان پیشی می گیرد. در حالی که فعالیت حفاری کل دنیا به جز آمریکا 2.5 درصد در سال جاری رشد می‌کند، انتظار می‌رود حفاری دریایی بیش از 6 درصد افزایش یابد و به 2204 چاه برسد. فعال ترین مناطق حفاری دریایی عبارتند از شرق کانادا، برزیل، نروژ، نیجریه، عربستان، چین و هند .
ماه گذشته تحقیقات ریستاد انرژی نشان داد که تولید نفت جهان در آب‌های عمیق 700 هزار بشکه در روز از 2018 افزایش یافته و به بالاترین رکورد 10.3 میلیون بشکه در روز در 2019 می‌رسد. دلیل آن هم میادین نفتی جدید در بریتانیا و خلیج مکزیک آمریکا است. علاوه بر برزیل و آمریکا ، سایر تولیدکنندگان آب های عمیق آنگولا، نروژ و نیجریه خواهند بود .
حفاری آمریکای شمالی که شامل کانادا و مکزیک می شود 5.1 درصد در سال جاری افزایش می‌یابد. انتظار می‌رود حفاری در کانادا در سال جاری ثابت بماند. تعداد چاههای مکزیک طی ماه‌های گذشته افزایش یافته است .
آمریکای جنوبی شاهد 1.7 درصد رشد در حفاری خواهد بود . در حالی که مشکلات اقتصادی باعث کاهش فعالیت حفاری در ونزوئلا و آرژانتین خواهد شد، ولی برزیل و گویان این کاهش 15.8 درصدی را جبران خواهند کرد .
حفاری در غرب اروپا 3.9 درصد افزایش می‌یابد . فعالیت دریایی نروژ بیشتر می شود و رشد حفاری در انگلستان مشابه سال 2018 یعنی 5.7 درصد خواهد بود .
شرق اروپا/اتحاد جماهیر شوروی سابق شاهد 1.4 درصد افزایش حفاری خواهد بود. سال گذشته رشد حفاری در این منطقه 4.3 درصد بود که عامل اصلی آن روسیه و بزرگترین تولید کننده نفت این کشور یعنی رزنفت بود .
سریع ترین رشد حفاری با 8.7 درصد متعلق به آفریقا خواهد بود که آنگولا و مصر عوامل اصلی این رشد هستند .
حفاری در خاورمیانه 0.5 درصد کاهش می یابد ولی برترین تولید کنندگان نفت اوپک یعنی عربستان، عراق و امارات به ترتیب شاهد 5.4 درصد، 1 درصد و 2.5 درصد رشد خواهند بود .
رشد حفاری در خاور دور و آسیای جنوبی 2.6 درصد است. این منطقه در 2018 شاهد 12 درصد رشته حفاری بود .
در اقیانوس آرام جنوبی هم حفاری 3 درصد افزایش می یابد. رشد فعالیت استرالیا 2 درصد خواهد بود .

  • منبع خبر : تسنیم