نبود روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی عامل کندی انرژی‌های تجدیدپذیر
نبود روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی عامل کندی انرژی‌های تجدیدپذیر
بسیاری از کارشناسان براین باورند که عدم شفافیت اطلاعات، مدیریت ناکارآمد و همچنین نبود روابط اقتصادی گسترده و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی بر مشکلات زیست‌محیطی در حوزه انرژی ایران دامن زده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» امروزه ورود به عرصه انرژی‌های تجدیدپذیر در تمام کشور‌ها به یک موضوع مهم مبدل شده و همه کشور‌ها سعی دارند که از انرژی‌های نو بهره‌مند شوند. در حال حاضر به دلیل تحولات منطقه‌ای و تحریم روسیه اکثر کشور‌ها در امین سوخت مورد نیاز خود با مشکل مواجه هستند در حالیکه اگر کشور‌ها به سمت تولید انرژی تجدیدپذیر حرکت کرده بودند اکنون مشکلی در تامین سوخت مورد نیاز نداشتند.

براساس این گزارش امروزه موقعیت جغرافیایی در خاورمیانه، بازار نفت و گاز را متحول کرده است بنابراین انرژی‌های تجدیدپذیر نیز در اقتصاد جهانی انرژی، به حوزه‌هایی روشن تبدیل خواهد شد. این مهم زمانی محقق می‌شود که سیاست‌های حمایت گرانه دولت ها، چارچوب‌های ترسیم شده اکید از طرف تنظیم گران، رقابت قدرت‌های حزبی در کشور‌های پیشرفته، افزایش تقاضای برق، امنیت انرژی و ملاحظات زیست محیطی، رشد مستمر تجدیدپذیر‌ها را تضمین کند.

پس از آشکار شدن اثرات تغییرات اقلیمی به‌خاطر انتشار فزاینده گاز‌های گلخانه‌ای در نتیجهٔ بهره‌برداری گسترده از منابع سوخت فسیلی، راهکار کشور‌ها برای تأمین انرژی موردنیاز دستخوش تغییرات زیادی شده که از میان آن‌ها می‌توان به متوقف کردن تدریجی استخراج و مصرف ذغال‌سنگ و چرخش به سوی منابع انرژی تجدیدپذیر و سوخت‌های جایگزین اشاره کرد.
همچنین کاهش تدریجی قیمت تولید برق تجدیدپذیر‌ها عمدتا توسط پیشرفت‌های فناورانه و صرفه در مقیاس کلان حاصل می‌شود. انرژی‌های نوین برای تولید برق، حمل و نقل، مناطق محلی دور افتاده از شبکه برق، گرمایش و سرمایش، مصرف فراوان یافته است. عمده عواملی که بر سطح بهره گیری از تجدیدپذیر‌ها تأثیر می‌گذارد.
باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ ایران کشوری است که با توجه به منابع سرشار نفت و گاز دارای یک سبد انرژی متکی به منابع فسیلی است، به‌طوری که هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد برق تولیدی کشور از منابع سوخت فسیلی تأمین می‌شود.

در عین حال ایران یکی از بالاترین سرانه‌های آلودگی کربنی در جهان را داراست که عمدتاً از ساختار فرسوده و ناکارآمد سامانه‌های تولید و مصرف انرژی و سهم بالای سوخت‌های فسیلی در سبد انرژی ناشی می‌شود.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که عدم شفافیت اطلاعات، مدیریت ناکارآمد و همچنین نبود روابط اقتصادی گسترده و سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی بر مشکلات زیست‌محیطی در حوزه انرژی ایران دامن زده است.

این در حالی است که ایران از نظر منابع انرژی تجدیدپذیر نیز یکی از مستعد‌ترین مناطق در جهان به‌شمار می‌رود و ظرفیت خوبی را برای تولید برق به‌خصوص از منبع انرژی خورشید داراست.
گذار انرژی در عصر جدید با هدف کاهش و کنترل آلودگی کربنی در عین تأمین انرژی موردنیاز بشر با توجه به افزایش جمعیت و ملاحظات محیط زیستی، اقتصادی، ژئوپولتیکی و… در دستور کار بسیاری از دولت‌ها و شرکت‌های بزرگ جهان قرار گرفته است، به‌طوری که بسیاری از آن‌ها ملزم به ارائه نقشه راه برای این گذار در دههٔ پیش رو شده‌اند.

برهمین اساس آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش جدید “سرمایه‌گذاری انرژی جهان ۲۰۲۲” اعلام کرده که سرمایه‌گذاری انرژی جهانی با هزینه بالا روی انرژی پاک، امسال هشت درصد رشد می‌کند. این خبر برای تامین انرژی جهانی و اهداف اقلیمی خوب است، اما در واقعیت، رشد این ترند، نتیجه افزایش سریع تورم، عمیق شدن شکاف میان ترند‌های سرمایه‌گذاری اقتصاد‌های توسعه یافته و نوظهور و افزایش سرمایه‌گذاری در زغال سنگ در راستای اولویت پیدا کردن امنیت انرژی در بزرگترین اقتصاد‌های آسیا در بحبوحه افزایش قیمت‌های انرژی و مختل شدن بازار‌های انرژی بدنبال حمله نظامی روسیه به اوکراین است.