کارنامه مناسب صنعت برق پس از 10 ماه فعالیت دولت سیزدهم| از زمستان بدون خاموشی تا مدیریت بار تابستان
کارنامه مناسب صنعت برق پس از 10 ماه فعالیت دولت سیزدهم| از زمستان بدون خاموشی تا مدیریت بار تابستان
صنعت برق کشور در مدت 10 ماهه‌ حضور دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی دقیقی را طراحی و اجرا کرد، به نحوی که در زمستان با تامین و مدیریت سوخت نیروگاهی و امروز در اواخر خردادماه با مدیریت شبکه توانست بدون قطعی، برق کشور را تامین کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وزارت نیرو در مدت بسیار کوتاه حضور محرابیان با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان، متخصصان و مدیران، طراحی برنامه‌های مختلف در حوزه صنعت برق را از همان روزهای نخست کلید زد.
بعد از تابستان سخت و ناموفق 1400 که خاموشی‌های پی در پی اتفاق افتاد، دولت سیزدهم برای اثبات حرکت و تلاش خود، چالش دشوار تامین سوخت زمستان را در مسیر داشت که ذخیره‌‌سازی مناسب سوخت مایع در نیروگاه‌های حرارتی به عنوان واحدهای اصلی تولید برق کشور و استفاده بهینه از سوخت مصرفی در این واحدها موجب شد تا زمستان سال گذشته را بدون قطعی برق سپری کنیم.
با توجه به اینکه در فصول سرد سال همزمان با کاهش دما در نقاط مختلف کشور اولویت تامین گاز با مشترکان خانگی و تجاری بود؛ بدین منظور در این بازه زمانی برای تامین مصارف مشترکان این بخش، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های حرارتی به عنوان اصلی‌‌ترین واحدهای تولید کننده برق کشور دچار محدودیت می‌شد؛ همین مسئله موجب شد تا در چند سال اخیر محدودیت در تامین گاز نیروگاه‌ها و کسری مخازن سوخت مایع این واحدها در فصول سرد سال باعث شود تا تعدادی از واحدهای نیروگاهی به دلیل کمبود سوخت در زمستان از مدار خارج شده و شاهد قطعی برق در برخی از مناطق کشور باشیم.
خوشبختانه در دولت سیزدهم با همکاری و هماهنگی مناسب میان وزارتخانه‌های نفت، نیرو، راه‌وشهرسازی، سازمان محیط‌زیست، دادستانی و نهادهای امنیتی و اطلاعاتی سوخت زمستانی تمام نیروگاه‌های کشور به خوبی تامین شده و با اقدامات صورت گرفته از سوی صنعت برق، وزارت نیرو توانست زمستان سال گذشته را بدون خاموشی سپری کند.
پس از عبور از نگرانی زمستان، اینبار صنعت برق باید خود را برای چالشی به نام تابستان آماده می‌کرد که جزو موقعیت‌های خاص و دشوار وزارت نیرو است. از نخستین روز نوروز 1401، محرابیان سفرهای خود را برای بررسی تعمیرات اساسی نیروگاه‌های حرارتی آغاز کرد که این پیگیری نشان‌دهنده عزم صنعت برق برای عبور از تابستان با کمترین مشکل است.
در راستای طرح‌های افزایش توان تولید برق برای روزهای اوج مصرف تابستان امسال مجموعا تاکنون بیش از سه هزار مگاوات از طریق ساخت دو هزار و 324 مگاوات نیروگاه حرارتی جدید، 654 مگاوات ارتقای توان عملی واحدهای گازی و سیکل‌ترکیبی و 100 مگاوات رفع محدودیت نیروگاه‌های بخاری به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور افزوده شده است.
وزارت نیرو دولت سیزدهم امسال برای نخستین بار بیش از 94 هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی را پیش از شروع خردادماه و پیک مصرف برق تابستان به پایان رسانده است تا رکورد جدیدی را در زمینه تعمیرات نیروگاهی به ثبت برساند.
این وزارتخانه در تلاش است تا راندمان نیروگاه‌های حرارتی را امسال دو دهم درصد افزایش داده و به رقم 39.2 درصد برساند. افزایش دو دهم درصدی راندمان نیروگاه‌ها موجب کاهش مصرف 423 میلیون مترمکعب/لیتر سوخت معادل در سال شده و بیش از نیم درصد صرفه‌جویی سالانه سوخت مصرفی نیروگاه‌ها را به دنبال خواهد داشت.
همچنین بر اساس این گزارش، وزارت نیرو تاکنون توانسته 110 مگاوات از برنامه 500 مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر خود را برای تابستان 1401 محقق و تا پایان شهریور هم 390 مگاوات مابقی وارد مدار خواهد شد که گامی در جهت اجرای برنامه 10 هزار مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.
در شرایط مشکلات اجتماعی و اقتصادی موجود و با ناترازی تولید و مصرف برق، وزارت نیرو با اقداماتی مانند امضای تفاهم‌نامه همکاری با وزارت صمت، همکاری با صنایع، اجرای برنامه مدیریت مصرف و راه‌اندازی موتور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور تاکنون هیچ خاموشی را بر شبکه برق اعمال نکرده است که این موفقیت قابل توجه است.
“علی‌اکبر محرابیان” وزیر نیرو در گفت‌وگو با برنامه صف اول سیما با بیان اینکه بنای وزارت نیرو بر این است که در هیچ‌یک از بخش‌های خانگی، تجاری و غیره خاموشی اعمال نشود، گفت: برای هر یک از بخش‌های مختلف، برنامه مدیریت مصرف تدوین شده و اگر این برنامه مدیریت برق به‌خوبی اجرا شود، کار به خاموشی نمی‌رسد.
محرابیان با اشاره به خاموشی‌های مکرر در سال گذشته، گفت: در سال‌های گذشته چندین بار در روز به میزان دو ساعت برق قطع می‌شد، در حالی که در شرایط امروز جامعه همه وسایل عمدتا وابسته به برق هستند.
وزیر نیرو یکی از افتخارات صنعت برق را گستردگی شبکه این بخش خواند و گفت: شبکه بزرگ برق دائماً در حال تهدید است، برای مثال پدیده‌های طبیعی یا مشکلات فنی می‌تواند زمینه قطعی محدود را فراهم کند، اما در حال حاضر به‌رغم مصرف 62 هزار مگاواتی، از شبکه برق پایدار برخوردار هستیم.
بر اساس این گزارش، امید است با اجرای برنامه مختلف مدیریت مصرفی در تمامی بخش‌های برق، بخش تولید و توزیع این صنعت با کم‌ترین مشکل و محدودیت ماه‌های گرم سال را پشت سر بگذارد و افتخار جدیدی را برای وزارت نیرو در پی داشته باشد.