گام‌های بلند دولت سیزدهم در مسیر دیپلماسی انرژی
گام‌های بلند دولت سیزدهم در مسیر دیپلماسی انرژی
شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن تلاش‌های دولت و وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی و گام‌های برداشته شده در این مسیر، این رویکرد را پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌ها دانستند.

به گزارش«نبض انرژی» دیپلماسی انرژی از اولویت‌های مهم از ابتدای آغاز به‌کار مجلس یازدهم و دولت سیزدهم بود زیرا افزون بر رئیس‌جمهوری، رئیس مجلس و اعضای کمیسیون انرژی نسبت به این موضوع اهتمام ویژه داشتند که خوشبختانه با وجود تحریم و تشدید اقدام‌های آمریکا در مقابل ایران، دیپلماسی انرژی ما در آسیای میانه، روسیه، حوزه خلیج فارس و شرق و غرب به‌خوبی به جلو پیش می‌رود و تاکنون تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای سازنده‌ای امضا شده است.

ایجاد پالایشگاه فراسرزمینی، افزایش تولید و فروش نفت با وجود تشدید تحریم‌ها و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله اهداف ایران از برقراری این ارتباطات است، البته وضع نفت ایران شرایط کافی و لازم را برای تبدیل شدن به محور سوآپ نفت و گاز منطقه دارد و باید جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان یک قطب در دنیای انرژی قلمداد کرد و پذیرفت.

این بخشی از صحبت‌های فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در حضور جواد اوجی، وزیر نفت در نشست اخیر کمیسیون انرژی مجلس است.

در این زمینه دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و به‌ویژه اعضای کمیسیون تخصصی انرژی نیز با مثبت ارزیابی کردن تلاش‌های دولت و وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی این رویکرد را پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌ها دانستند.

دیپلماسی انرژی کشور احیا شده است

هادی بیگی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تفاهم‌نامه افزایش دو برابری سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، همچنین وصول مطالبات گازی ایران از عراق را به‌معنای احیای دیپلماسی انرژی کشور دانست و گفت: اتخاذ رویکرد دیپلماسی فعال انرژی از سوی این دولت سبب افزایش مشتری‌های نفتی ایران و جهش درآمدهای نفتی کشور شده است.

وی افزود: ایران باید با همه کشورهای همسایه ارتباط برقرار کند تا مشکلات اقتصادی کشور برطرف شوند، بنابراین اینکه ترکمنستان به ایران گاز می‌دهد و ایران این گاز را به آذربایجان سوآپ می‌کند می‌تواند اتفاق خوبی باشد.

وزارت نفت در حوزه دیپلماسی انرژی توفیق‌های خوبی داشته است

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به سفرهای اخیر وزیر نفت برای گسترش مبادلات در حوزه انرژی همچون سفر به ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گازی، سفر به تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین و… اشاره کرد و گفت: تاکنون اقدام‌های خوبی در حوزه دیپلماسی انرژی انجام شده است. برای نمونه سفرهای آقای اوجی برای گسترش مبادلات در حوزه انرژی، سفر به ترکمنستان و آذربایجان برای سوآپ گازی، سفر به تعدادی از کشورهای آمریکای لاتین و… جزو اقدام‌های سازنده وزارت نفت به‌شمار می‌رود، زیرا توافق‌های خوبی میان ایران و این کشورها انجام شده است.

وی با بیان اینکه بازار انرژی بسیار گسترده است و مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی در این حوزه تأثیرگذارند، اظهار کرد: ما هر چقدر بتوانیم روابط خود را با کشورهای مختلف دنیا گسترده‌تر کنیم به نفع کشور و منافع ملی است.

قرارداد سوآپ گاز ایران را به هاب انرژی منطقه بدل می‌کند

علیرضا ورناصری، عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران، ضمن پایداری شبکه گاز شمال شرق کشور، به استحکام گام‌های ایران در مسیر تبدیل شدن به هاب انرژی منطقه نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: قراردادهای تجارت گاز ابعاد سیاسی و امنیتی بالایی دارند و این سوآپ (سوآپ گازی ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران) افزون بر مزایای اقتصادی، همسویی متقابل سیاسی کشورهای طرف قرارداد، توسعه همکاری در بخش‌های حمل‌ونقل، تجارت، برق، کاهش تنش‌های مرزی را نیز تسهیل و محقق می‌کند.

وی افزود: به‌منظور احیای هرچه بیشتر دیپلماسی انرژی باید مواردی همچون فعال‌سازی دیپلماسی نوآوری با کشورهای منطقه و جهان به‌منظور افزایش تبادلات فناورانه صنعت نفت، دیپلماسی با محوریت تجارت نفت، گاز، فرآورده و محصولات پتروشیمی، صدور خدمات فنی و مهندسی، سامان‌دهی و ارتقای روابط تجاری با کشورهای آسیایی، استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و… محقق شود.

وزارت نفت در بحث دیپلماسی انرژی عملکردی بسیار موفق داشته است

عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه خوشبختانه وزارت نفت در بحث دیپلماسی انرژی بسیار موفق عمل کرده است، گفت: اگر بخواهیم از فرصت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم باید دیپلماسی انرژی فعالی داشته باشیم و وزارت نفت و وزارت امور خارجه باید به نقش خود در این حوزه عمل کنند.

وی اظهار کرد: خوشبختانه وزارت نفت در بحث دیپلماسی انرژی بسیار موفق عمل کرده است، ارتباط و گفت‌وگو در حوزه انرژی با کشورهایی همچون آذربایجان که همسایه ماست و از طرفی با این کشور از ناحیه برخی استان‌های همجوار خود مراوداتی داریم می‌تواند در پیشبرد دیپلماسی به‌ویژه در بخش انرژی تأثیرگذار باشد.

رحیمی مظفری تصریح کرد: بنده به‌نوبه خود از وزیر نفت بابت فعال کردن بخش دیپلماسی انرژی در این دولت تشکر و قدردانی می‌کنم و امیدوارم این رفت‌وآمدها و ملاقات‌ها، به نفع کشور و مردم باشد و ما را هرچه بیشتر به سمت توسعه پیش ببرد.

سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان معامله‌ای برد – برد است

حسین حسین‌زاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه توافق سه‌جانبه سوآپ گازی ایران، ترکمنستان و آذربایجان کمک به فرآیند تحریم‌شکنی است، گفت: سوآپ گاز ترکمنستان از مسیر ایران به آذربایجان معامله‌ای برد – برد است.

وی در این باره تصریح کرد: توافق سه‌جانبه سوآپ گازی بی‌شک سبب می‌شود در بازارهای مالی، به‌ویژه با همسایگان خود سهم داشته باشیم و روابط اقتصادی، سیاسی و… را میان خود تحکیم کنیم، همچنین این قرارداد کمک به پایدارتر شدن شبکه گاز شمال شرق ایران، پایان پنج سال ناکامی در توافق گازی با ترکمن‌ها، توسعه مناسبات منطقه‌ای و کمک به تبدیل شدن ایران به قطب انرژی منطقه خواهد بود.

حسین‌زاده همچنین وصول مطالبات ایران از عراق را نیز نوع دیگری از دیپلماسی انرژی فعال وزارت نفت دانست و گفت: خوشبختانه وزارت نفت دولت سیزدهم با پیگیری‌های جدی و دیپلماسی فعال توانست مطالبات خود را در موضوع صادرات گاز به عراق وصول کند.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس اظهار کرد: امروز منافع ملی در نقش‌آفرینی‌های بین‌المللی و شناخت ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی و انرژی حاصل می‌شود، ضمن اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در نشست با کارگران فرمودند همه باید به دولت کمک کنند.

وی افزود: امروز مشاهده می‌کنیم که وزیر نفت دولت مردمی با شناخت دقیق دیپلماسی انرژی وارد مذاکرات سودمند و تاریخی با کشورهای آمریکای لاتین می‌شود و از جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در تأمین انرژی رونمایی می‌کند.

حسین‌زاده تصریح کرد: بنده به‌عنوان فردی آشنا با صنعت نفت و گاز که در مذاکرات اخیر با کشورهای آمریکای لاتین حضور داشتم از وزیر جهادی و متخصص نفت که جسورانه و با شجاعت تمام و با مدیریت مدبرانه این مذاکرات را انجام داد قدردانی و تشکر می‌کنم.

دیپلماسی انرژی پاسخی دندان‌شکن به تحریم‌هاست

سیدموسی موسوی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دیپلماسی انرژی فرصتی مغتنم برای پاسخ دندان‌شکن به تحریم‌هاست، گفت: یکی از راه‌هایی که مسیر همکاری‌های تازه بین‌المللی را باز می‌کند دیپلماسی انرژی است که باید هرچه بیشتر پیگیری و دنبال شود.

وی اظهار کرد: دیپلماسی انرژی از شاخص‌های مهم برای اقتصاد کشور به‌شمار می‌آید و احیای آن می‌تواند موتور محرک اقتصاد کشور باشد، زیرا نفت و گاز شاهرگ کنونی اقتصاد کشور بوده و این اقتصاد متأثر از صادرات نفت و گاز است.

موسی ادامه داد: ایران می‌تواند با تکیه بر توان داخلی خود اجرای پروژه‌های نفت و گاز در کشورهای همسایه را به‌عهده بگیرد که افزون‌ بر درآمدزایی و ارزآوری برای کشور، به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی می‌انجامد.