مصرف برق ماینر‌ها در کشور چقدر است؟ | جبران کسری برق با تعطیلی مراکز استخراج رمزارز‌ها
مصرف برق ماینر‌ها در کشور چقدر است؟ | جبران کسری برق با تعطیلی مراکز استخراج رمزارز‌ها
مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که توان مصرف برق استخراج‌کنندگان رمزارز در بدبینانه‌ترین حالت کمتر از ۸۰۰ مگاوات‌ساعت بوده، در حالی که کسری تراز شبکه برق کشور بیش از ۱۰ هزار مگاوات ساعت بوده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» همزمان با فرارسیدن اوج گرما و با افزایش پیک مصرف برق در کشور مواجه هستیم تا جاییکه طی سال‌های اخیر برای جبران کمبود برقی مدام با خاموشی‌ها مواجه بودیم، اما در سال جاری مسئولان کشور اعلام کردند که در سال ۱۴۰۱ خاموشی نخواهیم داشت این درحالیست با روند افزایشی گرما زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که شاید بازهم با خاموشی گسترده برق روبرو شویم.

قبل از اوج گیری گرما مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران به ادارات پرمصرف اعلام کردند که در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف اسامی آن‌ها منتشر و برقشان قطع خواهد شد؛ چرا که طبق مصوبه هیئت وزیران، ادارات موظف هستند در زمان فعالیت ۳۰ درصد و پس از پایان کار تا ۶۰ درصد میزان برق مصرفی خود را کاهش دهند.

بر اساس مصوبه هیئت وزیران، کلیه دستگاه‌های اجرایی، بانک‌ها، نیرو‌های مسلح و نهاد‌های عمومی غیردولتی موظف به کاهش ۳۰ درصدی مصرف انرژی نسبت به سال گذشته در طول ساعات کاری روزانه هستند.

همچنین با توجه به محدودیت‌هایی که در تامین برق وجود دارد، تمامی مراکز استخراج رمز ارزی که به صورت مجاز فعالیت می‌کنند از ابتدای تیرماه تا پایان دوره محدودیت‌ها قطع خواهد شد. این در حالیست که مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرده که توان مصرف برق استخراج‌کنندگان رمزارز در بدبینانه‌ترین حالت کمتر از ۸۰۰ مگاوات‌ساعت بوده، در حالی که کسری تراز شبکه برق کشور بیش از ۱۰ هزار مگاوات ساعت بوده است، یعنی در بدبینانه‌ترین حالت کمتر از ۱۰ درصد از کسری برق کشور را می‌توان به استخراج رمزارز نسبت داد.

براساس این گزارش در پاسخ به علت قطعی برق دلایل متفاوتی ذکر می‌شود. بعضی ماینر‌ها را مقصر قطعی‌ها می‌دانند. برخی می‌گویند قطعی برق به علت مصرف بالاست؛ بعضی دیگر کمبود نیروگاه‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب و قدیمی بودن تجهیزات را علت قطعی عنوان می‌کنند. خلاصه هزار دلیل برای قطعی برق ذکر می‌شود که همه این دلایل هم درست است؛ اما ریشه این دلایل چیست و چه چیزی سبب شده تا ایران بهترین مقصد برای استخراج ماینر‌ها باشد؟ چه چیزی سبب شده تا مصرف بالا برود؟ چرا کسی در توسعه زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟ و هزاران چرای دیگر که در پی این دلایل می‌آید.

شاید پاسخ این چرا‌ها برای بسیاری از افراد خوشایند نباشد؛ اما قطعی‌های برق تنها به یک مساله بازمی‌گردد؛ قیمت پایین انرژی در ایران که نه تنها در برق بلکه در سایر مولفه‌های انرژی نیز مشکل‌آفرین شده است. این قیمت پایین آسیب‌های بسیاری به دنبال داشته که افزایش مصرف و در نتیجه قطعی برق یکی از کوچکترین این آسیب‌ها است.