هند و چین بهره‌برداران بزرگ تجارت جدید انرژی/ شروط اروپایی شدن گاز ایران
هند و چین بهره‌برداران بزرگ تجارت جدید انرژی/ شروط اروپایی شدن گاز ایران
معاون اسبق امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره احتمال کارشکنی برخی کشورها از جمله روسیه گفت: اروپا قطعا دنبال متنوع‌سازی سبد انرژی است و ما این امکان بالقوه را داریم که در میان‌مدت بتوانیم در این بازار حضور داشته باشیم و در صورت رفع تحریم هیچ کشور دیگری نمی‌تواند ما را از این بازار محروم کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»علی ماجدی، درباره تغییرات در مسیر تجارت انرژی اظهار داشت: قطعا جنگ روسیه و اوکراین دو فاکتور را به شدت تحت‌تاثیر قرار داده یکی امنیت غذایی و تامین غلات جهان و دیگری انرژی است، یعنی در شرایطی هستیم که برخی کشورها مثل چین و هند با تخفیف‌هایی که می‌گیرند بهره‌برداری می‌کنند و برخی نیز مثل اروپایی‌ها دچار مشکل شدند، بنابراین از این پس امنیت انرژی به شکل دیگری رقم خواهد خورد.

وی افزود: بخش عمده گاز و نفت اروپا از روسیه بوده بنابراین این اوضاع تغییر خواهد کرد، اتحادیه اروپا برای امنیت انرژی آینده‌ی خود در حال برنامه‌ریزی میان‌مدت است، در این بین اگر ما بتوانیم سرمایه‌گذاری خارجی انجام دهیم و مشروط به اینکه مشکلات تحریم نباشد می‌توانیم سهمی را در بازار انرژی اروپا داشته باشم، اما اکنون ما از  این بازار بی‌بهره‌ایم.

معاون اسبق امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت درباره احتمال کارشکنی برخی کشورها از جمله روسیه  تاکید کرد: اروپا قطعا دنبال متنوع‌سازی سبد انرژی است و ما این امکان بالقوه را داریم که در میان‌مدت بتوانیم در این بازار حضور داشته باشیم و در صورت رفع تحریم هیچ کشور دیگری نمی‌تواند ما را از این بازار محروم کند، ما کشور مستقلی هستیم و بنا بر مصالح ملی تصمیمات خود اتخاذ خواهیم کرد.

وی در ادامه درباره بهره‌برداری مشترک از ذخایر خزر و صادرات به اروپا، اظهار داشت: بهره‌برداری از نفت و خزر داستان طولانی دارد و بعد از فروپاشی شوروی مطرح شده اما هنوز کشورها در زمینه رژیم حقوقی دریاچه و بویژه نفت و گاز به توافق نرسیده‌اند، یک توافق نانوشته و برخی کشورها به صورت نوشته درباره تقسیم منابع نفت و گاز خزر جاری است. مثلا آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در حال بهره‌برداری هستند، ما  هنوز هیچ اقدامی انجام نداده‌ایم، در هر حال واقعیت اینکه تقسیم هیدروکربوری به صورت نانوشته موجود است که در آن اختلاف هم وجود دارد، ما اعلام کردیم که سهم ما تا 20 درصد است برخی گفتند که حوزه مشترک است و ما نمی‌پذیریم.

ماجدی یادآور شد: فرمول‌های مختلفی در این حوزه وجود دارد مثلا چالوس متعلق به ایران است. یک حوزه نفتی 19 تا 20 درصدی بین ایران و آذربایجان وجود دارد که حوزه شناخته شده‌ای است، اما زمانی آذربایجان درصدد بهره‌برداری بوده که ما این اجازه را ندادیم، بنابرانی توافق کلی حاصل نشده، بین روسیه و آذربایجان و یا روسیه و قزقستان توافقاتی صورت گرفته، اما در کل نظام جامع بهره‌برداری از منابع دریای خزر وجود ندارد.

وی گفت: جدای از موضوع بهره‌برداری از منابع امکان سواپ گاز برای ما فراهم است و طبق معاهداتی که با ترکمنستان داریم می‌توانیم نسبت به آن اقدام کنیم اما در زمینه صادرات موضوعی که اکنون مهم است با مصرف کنونی کشور اگر به منابع جدید و سرمایه‌گذاری گستره نداشته باشیم، امکان صادرات به اروپا میسر نیست، یا نیاز به سرمایه‌گذاری کلان داریم و یا اینکه باید منابع گازی شناخته شده را به بهره‌برداری برسانیم که بازهم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، بنابراین بالقوه ما به عنوان دومین دارنده منابع گاز باید امکان صادرات را داشته باشیم اما هم مصرف داخل بالا است و هم نیاز به سرمایه‌گذاری داریم تا در بازار گاز حضور داشته باشیم.

منبع: ایلنا