چالش جدید دسترسی به آب
چالش جدید دسترسی به آب
مطالعه جدید مرکز تحقیقات Eurac در ایتالیا نشان می‌دهد که اگر انتشار گازهای گلخانه‌ای به سرعت مهار نشود، ممکن است تعداد روزهای پوشش برف در آلپ تا پایان قرن جاری به نصف کاهش یابد و این موضوع، تاثیر مهمی بر دسترسی به آب، اکوسیستم‌های محلی و مناطق اسکی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»به نقل از ارث، کارشناسان اظهار کردند: کاهش برف به ویژه در رشته‌های آلپ جنوبی (ایتالیا، اسلوونی و بخش‌هایی از فرانسه) شدید خواهد بود و به‌ویژه رشته کوه‌های آلپ جنوب غربی به شدت آسیب خواهند دید. با این حال، با تلاش‌های سریع برای کاهش آب‌وهوا، می‌توان تا ۸۳ درصد از روزهای برفی فعلی را نجات داد.

مایکل ماتیو، سرپرست این مطالعه اظهار کرد که کاهش پوشش برف را انتظار داشتیم اما یافته‌های ما در این مقاله تحت سناریوی گرمایش قوی چهار تا پنج درجه سانتی‌گراد بسیار هشداردهنده است.

از بین رفتن پوشش برف می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی در مناطق پایین‌ دستی که به ذوب برف سالانه بهار و تابستان برای آب متکی هستند، داشته باشد. از دست‌دادن برف با جریان آب بیشتر در زمستان و کمتر در تابستان، منجر به تغییر موقت در دسترس‌ بودن آب می‌شود.

ماتیو افزود: این بحران به ویژه در مناطقی که در حال حاضر برای دسترسی به آب در حال مقابله هستند، چالش‌برانگیز است. در هر صورت، کوه‌های آلپ یا کشورهای مرتبط با این رشته کوه‌ها باید راهی برای مدیریت دسترسی به آب در مناطق و بخش‌ها بیابند تا آب کافی برای کشاورزی، تولید انرژی، مصارف خانگی و گردشگری در زمان و مکان مناسب داشته باشند.

به گفته ماتیو و همکارانش، تعداد روزهای برفی از دست رفته بر اساس ارتفاع، متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، کوه‌هایی که در ارتفاع ۲۵۰۰ متری قرار دارند، ۷۶ روز برف را از دست خواهند داد، در حالی که در ارتفاع ۵۰۰ متری تنها ۱۴ روز پوشش برف از بین می‌رود.

با این حال، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مطابق با توافقنامه پاریس و محدودکردن گرمایش جهانی به ۱.۵ تا دو درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی‌شدن، می‌تواند تا دو ماه پوشش برف سالانه را در ارتفاعات بالاتر محدود کند.

از آنجایی که برف با رنگ سفید، گرما را منعکس و زمین را خنک می‌کند، اگر این پوشش برای مدت طولانی از بین برود، سنگ‌های تیره‌تر و پوشش گیاهی گرما را جذب و گرمایش را تشدید می‌کنند. دمای بالاتر در کوه‌ها تنوع زیستی نمادین آلپ را تهدید می‌کند و اکوسیستم آلپ را به‌طور اساسی تغییر می‌دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Hydrology and Earth Sciences منتشر شده است.