صرفه‌جویی 400 مگاواتی با اصلاح روشنایی معابر شهری/ چرا برخی چراغ‌های تیر برق در روز روشن می‌ماند؟
صرفه‌جویی 400 مگاواتی با اصلاح روشنایی معابر شهری/ چرا برخی چراغ‌های تیر برق در روز روشن می‌ماند؟
مدیرکل دفتر مهندسی و راهبری شبکه شرکت مادر تخصصی توانیر گفت: روشن بودن چراغ در ساعات اولیه صبح به دلیل نقص فنی سیستم‌های فوتوسل است اما پس از گزارش مردم با حضور مسؤولان فنی نقص فنی برطرف می شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مسعود صادقی خمامی، ضمن اشاره به مسئله مدیریت مصرف برق تیرهای چراغ برق در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در فصل تابستان با هدف مدیریت مصرف برق برای عبور از اوج بار برنامه‌های متعددی تدارک دیده شده که یکی از این اهداف اصلاح روشنایی معابر است.

مدیر کل دفتر مهندسی و راهبری شبکه شرکت مادر تخصصی توانیر با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای تامین برق در اوج بار شب متفاوت و دشوارتر از اوج بار روز است، گفت: مدیریت خاص و متفاوتی برای ساعات شب باید در نظر گرفته شود که یکی از ابزارهای ما، اصلاح روشنایی معابر شهری، بین شهری، بیلبوردها و پارک‌ها است.

*صرفه‌جویی 400 مگاواتی با اصلاح روشنایی معابر شهری

وی افزود: در معابر شهری تلاش کردیم با یک در میان کردن روشنایی در نقاط غیرحساس به لحاظ تامین امنیت و همچنین مسئله ترافیک تا 400 مگاوات در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: طراحی روشنایی در برخی از معابر شهری بیش از نیاز بود و اصلاح روشنایی با حفظ استانداردها انجام شده است.

صادقی خمامی با اشاره به کنترل‌پذیر شدن شبکه روشنایی کشور گفت: در بخشی از شبکه‌های روشنایی با استفاده از ظرفیت فناورانه کنتورهای هوشمند زمینه کنترل‌پذیر شدن میزان روشنایی و تعدیل آن در ساعات غیر ضرور مهیا شده است و در آینده شبکه روشنایی به طور کامل هوشمند خواهد شد.

وی ادامه داد: جایگزین کردن چراغ‌های بسیار کم مصرف به جای چراغ‌های گازی شاهد صرفه‌جویی قابل توجهی از حیث افزایش راندمان بودیم، برای مثال بیش از 10 هزار چراغ در یکی از شهرهای بزرگ تعویض شده و بازدهی به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

*خطا در سیستم کنترل کننده روشنایی عامل خاموش نشدن چراغ برق در ساعات ابتدایی روز

مدیر کل دفتر مهندسی و راهبری شبکه شرکت مادر تخصصی توانیر با اشاره به سوال مخاطبان سامانه فارس من مبنی بر دلایل خاموش نشدن برخی از چراغ‌های معابر شهری در شرایط روز گفت: سیستم‌های قطع کننده نور چراغ‌های معابر همانند هر سیستم دیگری در شرایطی دچار خطا می‌شوند که در ایام گرم سال این خطاها بیشتر می‌شود.

صادقی گفت: روشن بودن چراغ در ساعات اولیه صبح به دلیل نقص فنی سیستم‌های فوتوسل است که شدت نور طبیعی را اندازه‌گیری می‌کند اما بلافاصله هر تیر چراغ برق با گزارش مردم با حضور مسئولان فنی همراه شده و نقص فنی در اسرع وقت مرتفع خواهد شد.

این مقام صنعت برق در پایان با تاکید بر همراهی مردم گفت: اگر مردم در ساعات روز با چراغ روشنایی روشن مواجه شدند از طریق شماره تلفن 121 و سامانه برق من که فوریت‌های برق است این اشکال را برای اصلاح اطلاع‌رسانی کنند.

منبع: فارس