کاهش ۵ هزارتنی پسماند در تهران/ رکوردشکنی مجتمع آرادکوه پس از نیم قرن
کاهش ۵ هزارتنی پسماند در تهران/ رکوردشکنی مجتمع آرادکوه پس از نیم قرن
معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: با اجرای موفق طرح جمع آوری پسماندهای میادین میوه و تره بار، مرکز دفن زباله آرادکوه پس از حدود نیم قرن معادل یک روز پسماند ورودی خود را دریافت نکرد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» شادی مالکی معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: در راستای تحقق طرح جامع مدیریت پسماند و اجرایی کردن برنامه های تحول سازمان مدیریت پسماند، طرح جمع آوری جداگانه پسماندهای میادین میوه و تره بار از سه ماه پیش تاکنون به اجرا درآمده است.

وی ضمن ابراز خشنودی از نتایج رضایت بخش اجرای این طرح گفت: به منظور کاهش پسماند ورودی به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه که مقصد نهایی پسماند های شهر تهران است و کاهش مشکلات زیست محیطی و اقتصادی تولید پسماند، این طرح از فروردین ماه سال جاری تاکنون در مناطق 22 گانه  به اجرا درآمد.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با اشاره به پذیرش 5500 تن پسماند تر میادین میوه و تره بار در قالب طرح جمع آوری جدا گانه این دسته از پسماندها، افزود: اراضی جنب ایستگاه خدمات شهری منطقه 19 شهرداری تهران جهت دریافت این پسماندها در نظر گرفته شده که در آن مکان این نوع پسماند به روش هوازی به گود کمپوست با کیفیت تبدیل می شوند.

مالکی با تاکید بر تحقق یکی از اهداف زیست محیطی این سازمان مبنی بر کاهش حداکثری پسماند ورودی به آرادکوه خاطرنشان کرد: میزان پسماند جمع آوری شده از میادین میوه و تره بار طی سه ماه گذشته تا کنون معادل یک روز پسماند ورودی به آرادکوه بوده که با این شرایط گویا مجتمع پردازش و دفع آرادکوه یک روز هیچ پسماندی دریافت نکرده است.

وی با اشاره به آثار مثبت زیست محیطی اجرای طرح مذکور اظهار داشت: کاهش هزینه های حمل ونقل، کاهش تولید شیرابه، جلوگیری از دفن بی رویه پسماند و نهایتا کاهش تولید گاز گلخانه ای متان از اثرات اجرای این طرح بوده که البته به مرور زمان و با آموزش و اطلاع رسانی گسترده تر و با همکاری مناطق 22 گانه به نتایج مطلوبتری خواهیم رسید.

مالکی با  اشاره به سایر برنامه های طرح تحول مدیریت پسماند شهر تهران شامل بهره برداری از خطوط پردازش تمیز پسماند(MRF)، احداث ایستگاه پردازش پسماند های حجیم، افزایش غرف دریافت پسماند خشک شهروندان و طرح های تشویقی مربوط به دریافت این دسته از پسماند ها گفت: این سازمان با تمرکز بر کاهش پسماند در مبدا، تمام کوشش خود را بکار می بندد تا با همکاری شهروندان و تعامل آنها با طرح های این سازمان معضل و تهدید تولید بی رویه پسماند را به  فرصتی جهت استحصال انرژی، بازیافت مواد و ذخیره منابع طبیعی برای آیندگان تبدیل کند.