بر اساس مصوبه سال ۹۸ هیئت دولت مراکز مجاز استخراج رمزارز برای کمک به شبکه برق کشور در ایام پیک مصرف خاموش می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» تأمین برق پایدار در ایام پیک سال یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو و شرکت توانیر است که باهدف تحقق این برنامه روش‌های مختلف به کار گرفته شده است.

تلاش وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار در ایام پیک سال از سال گذشته آغاز شد و طبق گفته «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو یک‌صد برنامه برای این منظور از همان پارسال در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

تشویق صنایع به همکاری بیشتر با صنعت برق، جابه‌جایی زمان تعطیلات و تعمیرات صنایع، وارد مدار کردن مولدهای تأمین برق صنایع، تشویق مشترکان بخش کشاورزی به رعایت مصرف در زمان اوج مصرف و نیز تشویق مشترکان خانگی از جمله مهم‌ترین این برنامه‌ها است.

فردا اول تیرماه زمان آغاز اوج پیک‌بار مصرف برق است و بر همین اساس برنامه‌های سمت مدیریت مصرف با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.

یکی از این برنامه‌ها تشدید برخورد با بخش اداری برای رعایت الگوی مصرف و نیز قطع برق اداره‌هایی که این موضع را رعایت نکنند است.

علاوه بر اینها یکی از برنامه‌ها برای تأمین برق پایدار خاموشی مراکز مجاز استخراج رمزارز است.

طبق تبصره ۲ ماده ۴ مصوبه سال ۹۸ هیئت وزیران در اوقات پیک خرید برق از شبکه سراسری توسط ماینرها ممنوع است.

و در مصوبه سال ۱۴۰۰ وزیر نیرو هم این مسئله به‌صراحت مورد تاکید قرار گرفته است و این موضوع در قرارداد تأمین برق مراکز استخراج رمزارز هم ذکرشده است.

علاوه‌برآن در قوانینی که در حال طی مراحل تصویب هست هم خرید برق از شبکه برق در ایام محدودیت دار (فصل گرم و سرد) توسط ماینرها ممنوع می‌شود و باید از روش‌های دیگر مثل دیزل و تجدیدپذیر اقدام به تأمین برق کنند.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمزارز است. رمزارز نوعی دارایی دیجیتال است که به طور غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج رمز ارزها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی موردنیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به‌عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به‌صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

به استناد تخمین مراجع بین‌المللی (Cambridge، ۲۰۲۱) در حال حاضر متوسط مصرف برق سالانه کل شبکه جهانی بیت‌کوین در حدود برابر ۹۶ میلیارد کیلووات‌ساعت برآورد می‌شود که این مقدار از مصرف سالانه برق در کشورهایی مانند بلژیک، فنلاند و اتریش بیشتر است.