اروپا 95 درصد پول گاز روسیه را به روبل پرداخت می کند
اروپا 95 درصد پول گاز روسیه را به روبل پرداخت می کند
معاون نخست وزیر روسیه گفت: اتحادیه اروپا در فصل زمستان پیش رو با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

به گزارش «نبض انرژی»به نقل از راشاتودی، الکساندر نوواک، معاون نخست وزیر روسیه و وزیر انرژی سابق این کشور گفت که برای سالیان سال شاهد بالا ماندن قیمت گاز در اتحادیه اروپا خواهیم بود.

وی هشدار داد: زمانی که فصل زمستان و پاییز آغاز شود اتحادیه اروپا با مشکلات جدی در حوزه تامین گاز مواجه می‌شود.

وی در حاشیه برگزاری مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ گفت که اروپا به 40 تا 45 میلیارد مترمکعب دیگر گاز تا پیش از آغاز فصل سرما نیاز دارد که این حجم برابر با 4 ماه صادرات گاز به این اتحادیه است.

در سال 2021 اتحادیه اروپا 155 میلیارد مترمکعب از روسیه گاز وارد کرد که معادل 45 درصد از کل واردات و 40 درصد از کل مصرف گاز این اتحادیه بوده است.

وی درباره شرایط کنونی صنعت نفت و گاز روسیه هم گفت: ماه مارس یکی از سخت‌ترین ماه‌ها برای این صنعت روسیه بوده، اما شرکت‌ها توانسته‌اند خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با اوضاع وفق بدهند.

نوواک گفت: ممکن است شاهد کاهش 4 تا 5 درصدی تولید گاز روسیه و رسیدن آن به 730 تا 750 میلیارد مترمکعب باشیم.

وی البته گفت که بعید است این کاهش خیلی در سطح صنعت نفت و گاز روسیه احساس شود چراکه سال گذشته حجم تولید در سطح بالایی قرار داشت.

خبر خوب نوواک در سخنانش این بود که وی مدعی شد حالا اروپا برای 95 درصد از واردات گاز از روسیه روبل می‌پردازد؛ چراکه اکثر مشتریان خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ابلاغیه دولت روسیه مبنی بر پرداخت پول گاز به روبل وفق داده‌اند.

منبع: فارس