احداث سد مارون ۲ غیرقانونی و بدون مجوز زیست محیطی است
احداث سد مارون ۲ غیرقانونی و بدون مجوز زیست محیطی است
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه احداث سد مارون ۲ یک کار غیر قانونی و بدون مجوز زیست محیطی است، گفت: اتفاقی که اکنون برای خشک شدن نخل‌ها و عدم تامین آب کشاورزی در پایین دست خوزستان رقم خورده، به واسطه احداث سد مارون یک و مشکلات آّن است و حال تصور کنید احداث سد مارون ۲ چه وضعیت بدتری را رقم خواهد زد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»مجتبی یوسفی، با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو برای تلاش به منظور ساخت سد مارون ۲، اظهارکرد: هرگونه تغییر در برداشت آب از حوضه‌های آبریز بالادستی تاکنون نتیجه معکوس داشته و معضلات زیست محیطی فراوانی را برای بخش‌های مختلف به وجود آورده است.

وی افزود: مسایلی مثل بروز پدیده خشکسالی و مشکلات تامین آب شرب و کشاورزی برای استان‌های جنوبی از جمله خوزستان از تبعات تغییر در رویه برداشت آب از حوضه‌های بالادستی است که برای پایین دست مشکل‌ساز می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در گذشته بسیاری از پروژه‌های اجرایی پیوست زیست محیطی نداشته‌اند، گفت: تلاش نمایندگان بر این است تا اجازه ندهند اتفاقاتی که در ادوار گذشته در پروژه‌های انتقال آب رخ داده است، مجددا با اجرای طرح‌های غیر کارشناسی و بدون پیوست زیست محیطی تکرار شود.

یوسفی عنوان کرد: پروژه احداث سد مارون ۲ مجوز زیست محیطی ندارد. در این زمینه نمایندگان خوزستان به صورت ویژه و جدی در تلاش هستند تا اجرای این پروژه را به دلیل نداشتن مجوزات زیست محیطی متوقف کنند.

وی ادامه داد: اگر کسی حتی کارشناس مسائل آبی نباشد به وضوح می‌تواند متوجه شود که سد مارون یک باعث شده تا در پایین دست رودخانه‌ها خشک شوند و حق آبه زیست محیطی رودخانه و همچنین حق آبه کشاورزی تامین نشود.

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سد مارون یک نیز در شرایط فعلی نمی‌تواند حق آبه پایین دست خود را تامین کند، گفت: اتفاقی که اکنون برای خشک شدن نخل‌ها و عدم تامین آب کشاورزی در پایین دست خوزستان رقم خورده، به واسطه احداث سد مارون یک و مشکلات آن است و حال تصور کنید احداث سد مارون ۲ چه وضعیت بدتری را رقم خواهد زد.

یوسفی عنوان کرد: احداث سد مارون ۲ یک کار غیر قانونی و بدون مجوز زیست محیطی است و نمایندگان همه مخالف اجرای چنین طرحی هستند و تاکنون نیز مانع اجرای آن شده‌اند.