پرده‌برداری از برنامه سختگیرانه مدیریت مصرف برق ادارات دولتی
پرده‌برداری از برنامه سختگیرانه مدیریت مصرف برق ادارات دولتی
سختگیرانه‌ترین برنامه مدیریت مصرف برق در سه سطح برای ادارات و دستگاه‌های دولتی در نظر گرفته شده و تا کنون به 70 درصد هدف‌گذاری خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» احتمالا ضرب‌المثل یک سوزن به خودت بزن، یک جوالدوز به مردم را شنیده باشید. این اصطلاح معمولا زمانی به کار می‌رود که شخصی در حال توصیه به یک مسئله است و خود آن موضوع را رعایت نمی‌کند.
سال گذشته در مسئله مدیریت مصرف برق دولت دوازدهم مصداق این ضرب‌المثل واقع شد، جایی‌که از مردم تقاضا می‌شد، مصرف برق خود را در فصل گرم مدیریت کرده و اقدام به صرفه‌جویی کنند، اما در ادارات دولتی و وزارت‌خانه‌های کشور عملا فضای دیگری حاکم بود و عملا از مدیریت مصرف برق خبری نبود.
واکاوی عملکرد سال گذشته ادارات دولتی در مدیریت مصرف برق اوج بار خبر از افزایش 5 درصدی مصرف برق طی دوره گرم می‌دهد. به معنای دیگر دستگاه‌های دولتی در آخرین سال دولت دوازدهم نه تنها در مصرف برق صرفه‌جویی نکردند، بلکه با افزایش 5 درصدی سهم قابل توجهی در رکورد افزایش بیش از 20 درصدی اوج بار ایفا کردند.
بر اساس اطلاعات رسیده سال گذشته تنها در یک وزارت‌خانه دولت رشد مصرف 125 درصدی نسبت به مدت مشابه اتفاق افتادکه رقم نجومی در افزایش مصرف برق به حساب می‌آید.

کنتور هوشمند، برنامه‌ریزی برای برق ادارات دولتی را میسر می‌کند
با توجه به شرایط منعکس شده از مصرف برق ادارات در سال گذشته، در سال جاری دولت با این وعده که مدیریت مصرف برق را از خود شروع می‌کند، در قالب 3 لایه برنامه‌ریزی قصد زدن یک سوزن به خود را کرد تا مدیریت مصرف توسط بخش خانگی بهتر عمل کند.
در این راستا لایه اول فعالیت‌ها در این زمینه معطوف به نصب کنتور هوشمند برای ادارات شد تا از این طریق زمینه بررسی دقیق و روئیت مصرف برق ادارات و دستگاه‌های دولتی مهیا شود و همچنین امکان قطع از راه دور هر کنتور به وجود آید.
بر این اساس در فاز اول این طرح فرآیند نصب کنتورهای هوشمند با قابلیت قطع و وصل از راه دور برای 400 هزار مشترک اداری پیگیری شد.
با توجه به آمار ارائه شده از سوی متولی نصب کنتور هوشمند در توانیر تا پیش از شروع سال 1400بالغ بر 82 درصد از کنتورهای هوشمند برنامه‌ریزی شده برای ادارات کشور نصب شده بود و این آمار تا پیش از ورود به اوج بار به 100 درصد رسید.
در چنین شرایط امکان پایش دقیق مصرف برق هر اداره و همچنین قطع و وصل خودکار مشترکان پرمصرف با استفاده از این ابزار برای دولت مهیا شد.


اینترنت اشیا فصل نوین مدیریت مصرف انرژی

سطح دوم برنامه‌ریزی دولت به منظور مدیریت مصرف برق صنایع معطوف به استفاده از فناوری اینترنت اشیا شد. جاییکه با استفاده از ابزارهای با فناوری بالا زمینه مدیریت مصرف برق تجهیزات پرمصرف از جمله وسایل سرمایشی ادارات به طور مستقیم برای دولت در توانیر ایجاد می‌شد.
در این شرایط امکان مدیریت دمای سیستم‌های سرمایشی برای مرکز دیسپاچینک شرکت‌های توزیع نیرو برق در سرتاسر کشور مهیا می‌شود و در صورت تخطی سیستم سرمایشی از دمای مجاز این سیستم به تنهایی از مدار فعالیت خارج خواهد شد.
در این رابطه علی صدرالدین، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات گفت: «استفاده از فناوری اینترنت اشیا در مدیریت مصرف برق می‌تواند فصل نوینی از سیاست‌های مدیریت مصرف را برای دولت مهیا کند و عملا ابزارهای دقیق در اختیار نهاد سیاست‌گذار قرار دهد.»
این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید کرد:«طبیعتا توسعه این فناوری در سایر مشترکان صنعت برق می‌تواند به انقلابی در عرصه کاهش مصرف برق بدل شود و همه‌چیز را کنترل‌پذیرتر از گذشته کند.»


قول وزیر نیرو برای رسانه‌ای شدن دستگاه‌های متخلف

سومین سطح از برنامه مدیریت مصرف برق صنایع معطوف به استفاده از برنامه نرم و دستور کاهش 30 درصدی مصرف برق هر اداره نسبت به سال گذشته شد. بر اساس مصوبه هیئت وزیران، ادارات و دستگاه‌های زیر مجموعه دولت مکلف‌ هستند، در ساعات اداری مصرف برق خود را 30 درصد و در ساعت اداری 60 درصد کاهش دهند.
بر اساس این مصوبه وزارت نیرو مکلف است، پس از اخطار به ادارات متخلف در صورت عدم رعایت مصوبه به صورت مکرر نسبت به قطع برق این دستگاه‌ها اقدام کند.
بر این مبنا از هفته گذشته به طور مستمر برق دستگاه‌های دولتی متخلف قطع شد، اما این مسئله رسانه‌ای نشد تا همچنان فرصت جبران برای ادارات دولتی وجود داشته باشد. بر اساس مستندات موجود 506 مگاوات از اوج بار پایتخت مرتبط با مصرف برق ادارات است، در حالی که حداکثر اوج بار مرتبط با دستگاه‌های دولتی مطابق مصوبه هیئت دولت باید به 355 مگاوات برسید.
در این راستا، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو اخیر در یک برنامه تلویزیونی میزان عملکرد مدیریت مصرف برق ناشی از مصوبه هیئت وزیران را 70 درصد اعلام کرد و گفت: «هدف‌گذاری صرفه‌جویی مصرف برق از محل ادارات 1000 تا 1200 مگاوات بوده که تاکنون 700 مگاوات از این هدف‌گذاری محقق شده است.»
محرابیان در این برنامه تلویزیونی، وعده رسانه‌ای شدن نام ادارات دولتی پرمصرف در هفته جاری را داد و گفت: «اسامی ادارات دولتی که مصرف برق خود را بر خلاف هشدارهای ارائه شده مدیریت نکردند، سه شنبه هفته جاری اعلام خواهد شد.»

سختگیرانه‌ترین برنامه مدیریت مصرف برق ادارات اجرا می‌شود

بر اساس اطلاعات غیررسمی موجود، رفتار برخی از دستگاه‌های دولتی پرمصرف هیچ تناسبی با فعالیت این نهادها ندارد.
در این راستا محمد پورحمید، کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت:«چرا باید دستگاهی که در فصل زمستان از مردم تقاضای صرفه‌جویی انرژی را دارد، در فصل تابستان جزء دستگاه‌های پرمصرف به حساب بیاید یا چرا یک نهاد متولی آموزش در کشور باید خود نسبت به صرفه‌جویی برق اقدام نکند.»
با توجه به موارد عنوان شده به نظر می‌رسد، بر خلاف دولت قبل، در این دوره مدیریت مصرف برق ادارات دولتی در سخت‌گیرانه‌ترین حالت خود قرار گرفته و دولت مصمم است، از این طریق مسئله صرفه‌جویی سایر مشترکان را تبلیغ نماید.

منبع: فارس