“سد مارون ۲”؛ ضربه نهایی بر پیکره نیمه‌جان تالاب شادگان
“سد مارون ۲”؛ ضربه نهایی بر پیکره نیمه‌جان تالاب شادگان
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: خطر نابودی و خشکی کامل تالاب شادگان به دنبال ساخت "سد مارون ۲" وجود دارد.

به گزارش«نبض انرژی» سد مارون 2, گنجایش ذخیره 177 میلیون مترمکعب آب دارد. این سد که روی سرچشمه اصلی رودخانه مارون جای‌گذاری شده است, قرار است به منظور انتقال آب از حوضه مارون به حوضه زهره (چرام و دهدشت) احداث شود. به گفته‌ دبیر شورای حفاظت منابع آب شهرستان بهبهان در حال حاضر مطالعات مربوط به احداث این سد پایان یافته است اما مراحل احداث آن هنوز اجرایی نشده است.

احداث سد مارون 2 در بالادست سد مارون 1 همواره با مخالف‌های بسیاری از سوی کارشناسان, اساتید دانشگاه, نمایندگان مجلس و مردم استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد همراه بوده است. پیش از این نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی, فرماندار شادگان, مدیرعامل سازمان آب خوزستان و تعدادی از اساتید دانشگاه و کارشناسان حوضه آب و محیط زیست مخالفت خود را با این پروژه اعلام کرده‌اند.

مخالفان معتقدند که احداث سد مارون 2 در بالادست سد مارون 1، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش ورود آب به رودخانه مارون می‌شود؛ بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون 1 و برداشت آب از رودخانه مارون، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست مذکور و به‌ویژه تالاب بین‌المللی شادگان وارد می‌کند.

جای‌گذاری اشتباه این سد یکی دیگر از ایراداتی است که مخالفان به سد مارون 2 وارد می‌کنند. سد مذکور روی شاخه اصلی رودخانه مارون که پرآب و هم شیرین است احداث خواهد شد، از طرفی در پایین دست سد مذکور، رودخانه شور با آب سولفاته، با درصد بسیار بالا از مواد گچی وجود دارد که می‌تواند کیفیت آب رودخانه را به خصوص در فصول خشک، دچار مشکل کند.

در رابطه با این موضوع, حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد, نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با برنامه مثبت سلامت اظهار کرد: سوال ما این است که زمانی که آبی در منطقه وجود ندارد, چرا می‌خواهند سد مارون 2 را در بالادست سد مارون یک بسازند؟ در حال حاضر تالاب شادگان وضعیت نامطلوبی دارد و با وجود اینکه بر اساس قانون باید 5 مترمکعب آب در ثانیه از سد مارون یک به تالاب شادگان وارد شود این کار انجام نمی‌شود و این تالاب فقط در مقطع سیلاب‌ها از رودخانه جراحی آب می‌گیرد.

وی هشدار داد: خطر نابودی و خشکی کامل تالاب شادگان به دنبال ساخت سد مارون 2 وجود دارد و اگر وجود دارد و اگر فرامنطقه‌ای و فرااستانی به این موضوع نگاه کنیم ساخت این سد به نفع کشور نیست. تصمیم‌گیران و مسئولین کشور باید همه کشور را یک کاسه ببیند و با در نظر گرفتن استان‌های مبدأ و مقصد اقدام به ساخت سد کنند.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت:در سال‌های گذشته سعی کردیم تا مطالعات مربوط به ساخت سد مارون 2 انجام نشود چرا که مطرح شدن ساخت این سد اصلاً منطقی نبود اما با اصرار وزارت نیرو مطالعه انجام نشد. در حال حاضر محیط زیست به جد مخالف ساخت این سد است و مجوز زیست محیطی آن را نیز صادر نکرده است. کارشناسان سازمان محیط زیست معتقدند که ساخت این سد به اقلیم استان کهگیلویه و بویراحمد ضربه جدی می‌زند و تبخیر آب پشت سد سبب زودتر آب شدن یخچال‌ها شده و منطقه را به هم می‌زند.

ناصری‌نژاد خاطرنشان کرد: به طور کلی سدسازی برخلاف چرخه طبیعت است مگر اینکه در موارد بسیار ضروری باشد و در بسیاری از کشورها ساخت سد به طور کلی متوقف شده است. سد مارون 2 می‌تواند مانند سد گتوند معضل جدی برای کشور باشد و امیدواریم نفوذ برخی ذی‌نفعان سبب ساخت این گونه سدها و آسیب به کشور نشود.