جلوی حوادث جبران ناپذیر را با استفاده از هوشمندسازی جایگاه‌های CNGبگیرید
جلوی حوادث جبران ناپذیر را با استفاده از هوشمندسازی جایگاه‌های CNGبگیرید
هدف اصلی از اجرای هوشمندسازی جایگاه‌های CNG بالا بردن سطح ایمنی تردد خودرو‌های دوگانه سوز و در نتیجه امنیت کامل هموطنان در جایگاه‌های CNG در حین سوخت‌گیری است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» موضوع هوشمندسازی جایگاه‌های CNG یکی از مباحث کلیدی در کشور است که بایستی از سوی مسئولان ذیربط مورد توجه اساسی قرار گیرد. هدف اصلی از اجرای هوشمندسازی جایگاه‌های CNG بالا بردن سطح ایمنی تردد خودرو‌های دوگانه سوز و در نتیجه امنیت کامل هموطنان در جایگاه‌های CNG در حین سوخت‌گیری است.

لازم به ذکر است مصوبه هوشمندسازی جایگاه‌های CNG در اوایل سال ۹۸ ابلاغ شد و این اقدام با هدف اصلی ارتقا ایمنی تردد خودرو‌های گازسوز در زمان سوخت‌گیری و ایمن کردن جایگاه‌ها صورت می‌گیرد. باید یادآور شد که با وجود ابلاغیه متاسفانه تا به امروز اقدامات اساسی در حوزه هوشمندسازی جایگاه‌های CNG انجام نشده است.

در همین راستا اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌های CNG، در گفتگو با خبرنگار «نبض انرژی» گفته است که هنوز هوشمندسازی جایگاه‌های CNG در کشور انجام نشده است در مرحله جذب پیمانکاران مختلف است. با توجه به پروتکل‌های امنیتی و ارتباطی و اطلاعاتی می‌بایست هر چه سریعتر به روزرسانی شود؛ بنابراین باید سامانه هوشمند جایگاه‌های سوخت همانند سی ان جی به روزرسانی شود. هم اکنون ۹۵ درصد تاکسی و ۸۰ درصد حمل و نقل عمومی گاز سوز است اگر هوشمندسازی در سی ان جی اتفاق نیفتد امکان دارد خسارت سنگین تری به این بخش وارد شود.

پیرو همین موضوع علی‌اکبر نژادعلی – مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در این باره گفت: به‌منظور اجرایی‌سازی بحث هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی اتاق‌های فکر متعددی شکل گرفت و نظرات مطرح و چالش‌ها بررسی و مطالعه شد. اجرای این پروژه در دو سه سال گذشته مغفول مانده بود و به‌رغم تمهیدات، وجود نیرو و مشاوره‌ها و تکنولوژی لازم، در ابتدای کار ادامه فرآیند میسر نبود و با ادامه این روند، نه‌تن‌ها پروژه به بهره‌برداری نمی‌رسید، بلکه هزینه هنگفتی را نیز تحمیل می‌کرد.

وی با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح بهنگام‌سازی فروش در هوشمندسازی عرضه سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه سوخت گاز طبیعی از ایده‌ها و افکار نو بهره گرفته شد، بیان کرد: ما پیش از این با پروژه‌ای میلیاردی روبه‌رو بودیم که اجرای آن در قالب طرح جدید به نفع اقتصاد و صنعت کشور تمام خواهد شد.
طبق اعلام وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: در این طرح به مجوزهایی، چون تأکید بر داشتن معاینه فنی خودرو‌ها و تأمین امنیت و مدیریت فروش از طریق ارتباطات الکترونیکی تأکید و تمرکز شده است.

گفتنی است روز گذشته از طرح بهنگام‌سازی فروش (بهنوش) در هوشمندسازی عرضه سی‌ان‌جی در جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی رونمایی شد.