با وجود بحران فرونشست؛ به هیچ وجه جای حذف آزمایش‌های ژئوتکنیک در تهران نیست
با وجود بحران فرونشست؛ به هیچ وجه جای حذف آزمایش‌های ژئوتکنیک در تهران نیست
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک خاک به دلیل مشکل فرونشست در تهران، گفت: به هیچ وجه امکان حذف هیچ یک ازآزمایش‌های خاک درهیچ مرحله ای وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» فرونشست یکی از مهمترین بحران‌های محیط زیست شهری در سال‌های پیش روی کشور خواهد بود. در ماه‌های اخیر خبرهای بسیار بدی از سراسر کشور به ویژه مناطق تاریخی مانند استان‌های فارس و اصفهان در زمینه فرونشست زمین می‌رسد و هر روز شکل خطرناک‌تری به خود می گیرد.

پرویز سروری رئیس شورای عالی استان ها با اذعان به این اتفاقات اعلام کرد: ما با یک بحران جدی مواجه هستیم. در همین تهران هم چند مورد فرونشست زمین داشته‌ایم.

برداشت از آب‌های زیرزمینی، حفاری تونل‌ها و متروها و … باعث فرونشست در تهران شده است.

فرونشست ماهانه 30 میلی متری در جنوب غرب تهران

اخیرا نتایج اولیه بررسی فرونشست تهران هم اعلام شده است و  برخی اعضای شورای شهر تهران از فرونشست ماهانه 30 میلی متری در جنوب غرب تهران گزارش داده اند.

 رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران هم گفته است برنامه ریزی برای رفع این مشکل طی جلساتی با دستگاه‌های مختلف انجام گرفته و 13 دستگاه مسؤولیت مقابله با این موضوع را دارند.

در میانه این بحران شهرداری ها تصمیم به کاهش مدت زمان صدور پروانه ها گرفته اند، چون سخت مسکن در کشور دچا رکود شده و قیمت مسکن به شدت رشد داشته است، گفته می شود زمان صدور پروانه ساختمانی در تهران 7 ماه و در شهرهای دیگر 5 ماه است که عامل اصلی کندی روند ساخت‌و‌ساز و عقب‌ماندگی اجرای برنامه‌های مسکن از طرح اصلی است.

با وجود شروع نهضت ملی مسکن در کشور، اما به خاطر روند طولانی صدور پروانه‌های ساختمانی، شروع ساخت‌و‌ساز در این طرح با تأخیر همراه است.

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز نسبت به کندی صدور پروانه ساخت انتقاد کرده و گفته بود برخی شهرداری‌ها تا ۱۷ ماه دیرتر از زمان درخواست، نسبت به صدور پروانه‌های ساختمانی اقدام می‌کنند. به همین دلیل شهرداری می بایست در ضوابط و مقررات و اصلاح فرایندها و سازوکارهای مؤثر بر صدور پروانه و گواهی ساختمان به منظور کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی بازنگری می کرد. اما با توجه به وضعیت خاص تهران از نظر زمین شناسی و افزایش بحران فرونشست باید برخی از مجوزها با حساسیت بیشتری صادر شود.

به هیچ وجه امکان حذف هیچ یک از آزمایش‌های خاک در هیچ مرحله ای وجود ندارد

حجت الاسلام سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک خاک به دلیل مشکل فرونشست در تهران گفت: به هیچ وجه امکان حذف هیچ یک از آزمایش‌های خاک در هیچ مرحله ای وجود ندارد.

وی  ضمن بیان مطلب فوق گفت: مبحث هفتم مقرارت ملی ساختمان بر اجرای آزمایش‌های خاک تاکید دارد و بارها در مجامع تخصصی صحبت شده است که به دلیل تغییرات قابل ملاحظه رفتار خاک که حتی متر به متر ممکن است رفتاری متفاوت داشته باشد،انجام آزمایش های ژئوتکنیک ضروری است.

 آقامیری تاکیدکرد: ضمن اینکه تهران وضعیت متفاوتی دارد چرا که این شهر از دیرباز به عنوان شهر هزار قنات معروف بوده است و خلل و فرجی که در خاک آن وجود دارد با آزمایش‌های ژئوتکنیک باید مشخص شود.

عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: از دیگر سو در بعضی مواقع برای ساختمان‌های بلند مرتبه، علاوه بر لزوم انجام آزمایش‌های ژئوتکنیک، آزمایش‌های ژئوفیزیک هم تجویز می کنیم تا از رفتار خاک در زیرساختمان اطلاعات کامل و جامعی  داشته باشیم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین وجود معضل فرونشست را عاملی دانست که انجام آزمایش‌های ژئوتکینک‌های را برای همه ساختمان‌ها الزام آور می کند و گفت: با توجه به اینکه در تهران بحث فرونشست مطرح است بنابراین ضرورت کامل دارد که ما در بحث ژئوتکنیک تمام ضوابط وقواعد بررسی کنیم و به هیچ وجه  جای حذف آزمایش‌های ژئوتکنیک و مباحث فنی مرتبط با آن وجود ندارد.

کاهش صدرو پروانه ساختمانی با حذف بحث‌های فنی منطقی نیست

آقامیری گفت: بنده در بحث صدرو پروانه ساختمانی با حذف کردن بحث‌های فنی و اجرای شکلی آن کاملا مخالف هستم و نباید کاهش زمان صدور پروانه سبب شود که از ضوابط فنی ساخت فقط پوسته ای ازآن اجرایی شود.

تشریفات اداری را کاهش دهید

وی تاکید کرد: بنابراین نظرم این است که در تولید ساختمان کیفیت کار فنی باید به نحو احسن انجام شود و  برای کاهش زمان صدور پروانه به جای حذف و تقلیل ضوابط فنی، تا می‌توانیم تشریفات اداری را حذف کنیم.

در شهر تهران به خصوص در محدود جنوب غربی بالاترین سطح فرونشست را داریم و به صورت میانگین ۲ تا ۲۳ سانتی متر فرونشست در تهران ثبت شده است. اگر برای فرونشست شهر تهران فکری نکنیم، از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی جلوگیری نکنیم و بازچرخوانی آب را در دستور کار ندهیم، مانع برای برداشت بی‌رویه از چاه‌ها ایجاد نکنیم، مصرف آب خانگی را کنترل نکنیم و … بازهم شاهد خسارت جبران ناپذیر فرونشست خواهیم بود. در این میان ایجاد فشارهای ساختمان به شهری که دچار مشکل خاک شده است می تواند بر شدت وقوع بحران بیافزاید.

منبع: فارس