کاهش احتمالی تولید نفت و گاز نروژ به‌خاطر اعتصاب کارگران
کاهش احتمالی تولید نفت و گاز نروژ به‌خاطر اعتصاب کارگران
اگر مذاکرات با کارفرمایان و اتحادیه‌های تجاری درمورد دستمزدهای سالانه به نتیجه نرسد، ۸۴۵ کارگر از ۷۵۰۰ نیروی کار فعال در سکوهای دریایی نروژ از دوازدهم ژوئن اعتصاب می‌کنند که تولید نفت این کشور را پایین می‌آورد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از رویترز، انجمن نفت و گاز نروژ در روز جمعه اعلام کرد تولید نفت این کشور احتمالاً به‌خاطر اعتصاب کارگران در 9 میدان نفتی دریایی در روز یکشنبه، کاهش خواهد یافت.
اگر مذاکرات با کارفرمایان و اتحادیه‌های تجاری درمورد دستمزدهای سالانه به نتیجه نرسد، 845 کارگر از 7500 نیروی کار فعال در سکوهای دریایی نروژ از دوازدهم ژوئن اعتصاب می‌کنند.
اگر میانجی تعیین‌شده توسط دولت نتواند توافق موردنظر را حاصل کند، اعضای اتحادیه اعتصاب می‌کنند و این منازعه با اضافه شدن کارگران بیشتر در هفته‌های آینده شدت خواهد گرفت.
سران اتحادیه‌های تجاری اعلام کرده‌اند تولید نفت ضربه سختی از این اعتصاب خواهد خورد، اما کارگران تولید گاز را در بحبوحه کمبود عرضه و قیمت بالا در اروپا حفظ خواهند کرد.

تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی سکوهای نفتی به شرکت‌های اپراتور هرکدام برمی‌گردد.
این اعتصاب 10 سکوی تولید و حفاری نفتی ازجمله سکوهای ژوهان اسوردراپ، والهال، گودرون، اوزبرگ شرقی و اوزبرگ جنوبی را شامل می‌شود.
سران اتحادیه‌های تجاری سیف، اینداستری انرژی و لدرن در حال آماده‌سازی اعضای خود در میادین نفتی گودرون، اوزبرگ شرقی و اوزبرگ جنوبی برای اعتصاب هستند.
میدان نفتی گودرون 45700 بشکه در روز معادل‌های نفتی در 2021 تولید کرد. میادین نفتی اوزبرگ شرقی و جنوبی هم به‌ترتیب 5600 و 32000 بشکه در روز معادل‌های نفتی در آن سال تولید کردند که حدود 2 درصد از کل تولید نفت و گاز روزانه نروژ را تشکیل می‌دهد.
نروژ بیش‌از 4 میلیون بشکه در روز معادل‌های نفتی تولید می‌کند که نیمی از آن به‌صورت نفت خام و سایر مایعات و نیم دیگر گاز طبیعی است. نروژ یکی از عرضه‌کنندگان بزرگ انرژی در جهان است.

منبع: تسنیم