درآمد انرژی روسیه نسبت به قبل جنگ اوکراین بیشتر شد
درآمد انرژی روسیه نسبت به قبل جنگ اوکراین بیشتر شد
مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور امنیت انرژی به قانونگذاران این کشور اعلام کرد درآمد روسیه از فروش سوختهای فسیلی شاید اکنون بیشتر از پیش از جنگ اوکراین شده باشد زیرا قیمتهای بالاتر جهانی، تاثیر تحریمهای غربی را خنثی کرده است.

به گزارش«نبض انرژی» آموس هوچ استاین در پاسخ به این که آیا مسکو اکنون از فروش نفت و گاز طبیعی، نسبت به چند ماه پیش از جنگ اوکراین، پول بیشتری به دست می آورد، به کمیته فرعی سنا در امور اروپا و همکاری امنیت منطقه ای گفت: نمی توانم منکر این موضوع شوم.

آمریکا و اتحادیه اروپا در واکنش به حمله روسیه به همسایه خود، واردات نفت از این کشور را ممنوع کرده اند. اگرچه این اقدامات، تجارت جهانی سوختهای فسیلی روسیه را مختل کرده اما باعث افزایش جهانی قیمتهای نفت و گاز شده است.

قیمت نفت برنت روز پنج شنبه به بیش از ۱۲۳ دلار در هر بشکه صعود کرد که بالاترین قیمت در سه ماه گذشته بود.

هوچ استاین گفت: افزایش تقاضای جهانی برای نفت از سوی مصرف کنندگان در پساکرونا، بسیار بیشتر و بالاتر از پیش بینی همه بود.

همزمان روسیه موفق شده است با عرضه تخفیف بیشتر نسبت به نفت کشورهای دیگر، محموله های نفتی بیشتری به خریداران دیگری از جمله چین و هند بفروشد.

هوچ استاین گفت: هر چند فروش روسیه به چین و هند نسبت به نفت کشورهای دیگر، ارزانتر بوده اما افزایش قیمت بازار جهانی به معنای آن است که درآمد روسیه اکنون احتمالا بالاتر است.

طبق آمار شرکت تحقیقاتی کپلر، خرید نفت روسیه توسط هند در مه نسبت به ماه پیش از آن بیش از دو برابر افزایش یافت و به بالای ۸۴۰ هزار بشکه در روز رسید و احتمالا در ژوئن همچنان رشد خواهد کرد.

هوچ استاین گفت: در صحبتهای اخیری که داشته، از مقامات هند خواسته است بیش از حد نفت روسیه را خریداری نکنند و به آنها اعلام کرده است آمریکا نمی تواند خرید نفت روسیه را ممنوع کند زیرا تحریمهای ثانویه برای چنین فروشی اعمال نکرده است. وی خاطرنشان کرد: بر این باور است که سقفی برای میزان خرید نفت روسیه توسط هند وجود دارد اما در این باره جزییاتی ارائه نکرد.

این مقام آمریکایی در توضیح دیدگاه خود درباره وضع تحریمهای ثانویه علیه کشورهایی مانند هند گفت: مهمترین موضوع، تمرکز روی کاهش درآمدهای روسیه و همزمان خنثی کردن اثرات قیمتهای بالای سوخت در داخل آمریکا و کشورهای هم پیمانش است.

وی از تحریمهای جدید اتحادیه اروپا علیه بیمه محموله های نفت روسیه تمجید کرد و گفت: مایلیم بدانیم چطور می توانیم از این تحریمها برای تاثیرگذاری روی بازار گسترده تر، فراتر از آمریکا و اروپا استفاده کنیم.

روسیه سال میلادی گذشته حدود ۴۵ درصد از گاز طبیعی مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین کرد. هوچ استاین گفت: تلاش می کند با ارسال محموله های گاز طبیعی مایع (LNG) بیشتر از آمریکا، قطر و استرالیا به اتحادیه اروپا، این وابستگی را کاهش دهد. در چهار ماه نخست سال ۲۰۲۲، صادرات LNG به اروپا ۱۸ درصد نسبت به میانگین سال ۲۰۲۱ افزایش یافت. کاهش تقاضای اروپا برای سوخت فسیلی هم به کاهش وابستگی به روسیه کمک خواهد کرد و واشنگتن سرگرم همکاری با شرکتهای خصوصی آمریکایی و سایرین برای افزایش استفاده این منطقه از ترموستاتهای هوشمند به منظور بهبود بهره وری در گرمایش و سرمایش است.

بر اساس گزارش رویترز، همزمان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز پنج شنبه اعلام کرد با وجود تلاشهای غرب برای کاهش وابستگی به عرضه انرژی از سوی روسیه، شرکتهای روسی چاههای نفت خود را نخواهند بست. غرب قادر نخواهد بود استفاده از منابع انرژی روسیه را تا چند سال آینده، به طور کامل متوقف کند.

منبع: ایسنا