افزایش چشمگیر محصولات کشاورزی با کاهش آلاینده‌های خانواده نیتروژن!
افزایش چشمگیر محصولات کشاورزی با کاهش آلاینده‌های خانواده نیتروژن!
نتایج تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که تنها با کاهش ۵۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای گروه نیتروژن می‌توان تولید محصولات کشاورزی را به شکل چشمگیری افزایش داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» کاشت محصولات بیشتر تنها راه برای تغذیه جمعیت در حال رشد نیست و بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان, کاهش آلودگی هوا می‌تواند در افزایش تولید محصولات کشاورزی و در عین حال صرفه‌جویی در زمین‌های کشاورزی و پول کمک کند!

برآوردها نشان می‌دهد که اگر جهان انتشار تنها یک نوع آلاینده هوا را به نصف کاهش دهد، محصولات زمستانی می‌توانند حدود 28 درصد بیشتر در چین, یکی از تولیدکنندگان غذای جهان و تا 10 درصد بیشتر در سایر نقاط جهان تولید کنند.

این آلاینده‌ها, اکسیدهای نیتروژن، خانواده‌ای از گازهای نامرئی و سمی هستند که توسط اگزوز خودروها و گازهای گلخانه‌ای صنعتی که شامل دی‌اکسید نیتروژن است, تولید می‌شوند؛ انتشار اکسید نیتروژن یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های هوا در جهان است و گمان می‌رود که اگر گیاهان در معرض سطوح بالاتری از این گازها قرار گیرند، ممکن است برگ‌های آن‌ها آسیب ببیند و رشد آن‌ها متوقف شود.

اکسیدهای نیتروژن پیش‌سازهای تشکیل ازن و ذرات معلق در هوا در اتمسفر هستند که می‌توانند نور خورشید و در نتیجه آن بهره‌وری محصولات کشاورزی را کاهش دهند. کاهش ازن، ذرات معلق، دی‌اکسید نیتروژن و دی‌اکسید گوگرد باعث افزایش 20 درصدی در عملکرد ذرت و سویا در ایالات متحده بین سال‌های 1999 تا 2019 شد.

دیوید لوبل, بوم‌شناس کشاورزی از دانشگاه استنفورد توضیح می‌دهد: اکسیدهای نیتروژن برای انسان نامرئی هستند اما ماهواره‌های جدید توانسته‌اند با دقت فوق‌العاده‌ای از آن‌ها نقشه‌برداری کنند؛ از آنجایی که ما می‌توانیم تولید محصول را از فضا نیز اندازه‌گیری کنیم، این فرصت برای پیشرفت دانش ما در مورد چگونگی تأثیر این گازها بر کشاورزی در مناطق مختلف فراهم شده است.

بر اساس این گزارش از بین رفتن فضای سبز به ویژه در چین و برای محصولات زمستانی مانند گندم قابل توجه است. محققان تخمین می‌زنند که کاهش انتشار دی‌اکسید نیتروژن تا 50 درصد باعث بهبود عملکرد محصولات زمستانه در چین تا حدود 28 درصد می‌شود!

در تابستان نیز این بازده می‌تواند 16 درصد بهبود یابد همچنین محققان پیش‌بینی می‌کنند که کاهش دی اکسید نیتروژن می‌تواند عملکرد محصول را تا 8 درصد برای زمستان و 6 درصد برای تابستان در کشور هند افزایش دهد. در همین حال در اروپای غربی بازده محصولات تابستانی و زمستانی می‌تواند 10 درصد افزایش یابد.

به نوشته sciencealert, اثرات کاهش آلودگی هوا می‌تواند برای برخی از نقاط جهان بسیار زیاد باشد؛ جنیفر برنی، دانشمند محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو می‌گوید: نتیجه اصلی این مطالعه این است که افزایش راندمان کشاورزی در نتیجه کاهش این آلاینده‌ها می‌تواند بسیار چشمگیر باشد و به کاهش چالش تغذیه جمعیت رو به رشد کمک کند. ممکن است هنوز ندانیم که اکسیدهای نیتروژن چگونه مستقیماً بر رشد گیاهان تأثیر می‌گذارد اما نتایج تحقیقات فعلی نشان می‌دهد که آلودگی هوا به از دست دادن محصولات در سراسر جهان دامن زده است.

منبع: تسنیم