غلظت دی اکسید کربن جو زمین برابر با ۴ میلیون سال قبل است!
غلظت دی اکسید کربن جو زمین برابر با ۴ میلیون سال قبل است!
آژانس آب و هوای ایالات متحده اعلام کرد که غلظت دی اکسید کربن در جو در ماه می میلادی ۵۰ درصد بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن بود و به سطوحی رسید که برای حدود ۴ میلیون سال روی زمین دیده نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» گاز گلخانه‌ای اعلام کرد که غلظت دی اکسید کربن در جو در ماه می میلادی 50 درصد بیشتر از دوران پیش از صنعتی شدن بود و به سطوحی رسید که برای حدود 4 میلیون سال روی زمین دیده نمی‌شد. این حجم از انتشار co2  در جو برای گونه انسان بی‌سابقه بوده و مربوط به زمانی است که ساختار کره زمین بسیار متفاوت با امروز و توانایی در آن ترسیب کربن  بسیار بیشتر از الان بوده است.

اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) گفت: گرمایش جهانی ناشی از انسان، به ویژه از طریق تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی، حمل‌ونقل، تولید سیمان یا حتی جنگل‌زدایی، عامل این حجم کم سابقه از افزایش دی اکسید کربن است.

به نقل از SCIENCEALERT, در ماه می معمولاً بالاترین میزان دی اکسید کربن در هر سال ثبت می‌شود. در ماه می سال 2022، میزان دی اکسید کربن از آستانه 420 ppm ( واحد اندازه‌گیری که برای تعیین کمیت آلودگی در جو استفاده می‌شود), عبور کرد. در ماه می 2021، این میزان 419 ppm و در سال 2020، 417 ppm بود.

طبق گزارش NOAA، قبل از انقلاب صنعتی، سطوح CO2 در حدود 280 ppm ثابت بود، سطحی که برای تقریباً  6 هزار سال تمدن بشری که قبل از صنعتی شدن بود، حفظ شد. این آژانس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این سطح اکنون با سطح بین 4.1 تا 4.5 میلیون سال پیش قابل مقایسه است، زمانی که سطح CO2 نزدیک یا بالاتر از 400 ppm بود. در آن زمان، سطح دریاها بین 5 تا 25 متر بالاتر از سطح فعلی بود، به اندازه‌ای که بسیاری از شهرهای بزرگ امروزی را زیر آب می‌برد.

طبق مطالعات انجام شده، CO2 یک گاز گلخانه‌ای است که گرما را به دام می‌اندازد و به تدریج باعث گرم شدن کره زمین می‌شود و هزاران سال در جو و اقیانوس‌ها باقی می‌ماند. NOAA اشاره می‌کند که افزایش co2 باعث عواقب چشمگیری، از جمله افزایش امواج گرما، خشکسالی، آتش‌سوزی, سیل و …, شده است.

پیتر تانز، دانشمند آزمایشگاه نظارت جهانی، گفت: مقدار دی اکسید کربن به سطحی رسیده است که گونه انسان قبلاً تجربه نکرده است. ما نیم قرن است که از موضوع افزایش گازهای گلخانه‌ای آگاهیم اما  نتوانسته‌ایم هیچ اقدام مفیدی را در این زمینه انجام دهیم. حال سوال این است که این افزایش باید به چه حدی برسد تا ما بیدار شویم؟

منبع: تسنیم