برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست با محوریت سند ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی
برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست با محوریت سند ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی
سخنگو و رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از برگزاری برنامه‌های هفته محیط‌زیست با محوریت سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست ، نورالله مرادی با اشاره به شعار «تنها یک زمین، تمرکز بر زندگی پایدار در توازن با طبیعت» به‌عنوان شعار روز جهانی محیط‌زیست (۵ ژوئن) در سال ۲۰۲۲، اظهار کرد: نام‌گذاری روز جهانی محیط‌زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۵۰ سال پیش بازمی‌گردد. در آن سال برای اولین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط‌زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. هم‌زمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای را تصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط‌زیست سازمان ملل) شد.

وی افزود: هدف از برگزاری چنین مراسمی، بخشیدن چهره‌ای انسانی به مسائل زیست‌محیطی، توانمندسازی مردم برای تبدیل‌شدن به فعالینی درزمینهٔ توسعه پایدار و متوازن، ارتقای بینش عمومی در جوامع به سمت‌وسوی بازنگری نگرش‌ها درباره مسئله محیط‌زیست و نقش محوری آن و ترویج مشارکت هدفمند همه ملت‌ها دررسیدن به آینده‌ای امن و پایدار است.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد : هم‌زمان با برگزاری مراسم روز جهانی محیط‌زیست در اقصی نقاط جهان، هفته محیط‌زیست از ۱۶ تا ۲۲ خردادماه امسال در کشور ما با شعار «محیط‌زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» برگزار می‌شود.

مرادی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۴۰۱ به نام «تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین» از سوی مقام معظم رهبری و نیز شعار «محیط‌زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه» به‌عنوان شعار محیط زیستی سال، رویکرد کلی برنامه‌های هفته محیط‌زیست را در راستای این دو شعار دانست و تأکید کرد: حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و محیط‌زیست سبب افزایش نشاط اجتماعی می‌شود و کیفیت زندگی و امیدآفرینی همه شهروندان را ارتقا می‌دهد.

وی با اشاره به تصویب سند برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست در جلسه مورخ سوم دی‌ماه ۱۳۹۸ شورای فرهنگ عمومی کشور، محور برنامه‌های هفته محیط‌زیست را مبتنی بر این سند عنوان کرد و گفت: طی هفته محیط‌زیست، سازمان حفاظت محیط‌زیست برنامه‌های متنوعی چون حضور مدیران و کارکنان این سازمان در مرقد مطهر امام راحل و تجدید میثاق با آرمان‌های آن عزیز سفرکرده، نشست با سفرای کشورهای هم‌جوار ایران و نمایندگان سازمان‌های تخصصی بین‌المللی مقیم ایران، امضای تفاهم‌نامه با فدراسیون فوتبال به‌عنوان حامی ورزشی یوزپلنگ آسیایی، وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت آموزش‌وپرورش ، نشست‌های خبری و رسانه‌ای، رونمایی از سامانه مدیریت تالاب‌ها، رونمایی و بهره‌برداری از طرح و پروژه‌های محیط زیستی، سخنرانی رئیس سازمان و مدیران کل استان‌ها در نماز جمعه با عنوان خطبه سبز، جشن خانواده سازمان حفاظت محیط‌زیست، مراسم تقدیر از محیط‌بانان نمونه کشوری در مشهد مقدس و همایش شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ فعال در حوزه محیط‌زیست را برگزار می‌کند.

مرادی با تأکید بر ضرورت نهادینه کردن کمپین ۸۰ میلیون محیط‌بان، اظهار کرد: در سال جاری، جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس محیط‌زیست توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار خواهد شد.

رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: به مناسبت ۵۰ سالگی تغییر نام سازمان شکاربانی به سازمان حفاظت محیط‌زیست، پیش‌تولید برنامه «نیم‌قرن با حفاظت» با مشارکت شبکه دو سیما شروع‌شده و در هفته محیط‌زیست در یک‌زمان پربیننده از این شبکه پخش خواهد شد.

وی، تقدیر از ورزشکاران و هنرمندان حامی گونه‌های حیات‌وحش در معرض انقراض  را از دیگر برنامه‌های هفته محیط‌زیست در سال جاری عنوان کرد.

مرادی در پایان با اشاره به روزشمار هفته محیط‌زیست در سال ۱۴۰۱ گفت: دوشنبه ۱۶ خرداد به نام «محیط‌زیست، دیپلماسی منطقه‌ای، مدیریت تغییر اقلیم ، آب و مقابله با گردوغبار»،  سه‌شنبه ۱۷ خرداد به نام «محیط‌زیست ، تنوع زیستی وگونه های گیاهی و جانوری در معرض انقراض»، چهارشنبه ۱۸ خرداد به نام « محیط زیست دریا،تالاب و حقابه ها (روز جهانی اقیانوس ها)»، پنج شنبه ۱۹ خرداد به نام «محیط زیست ،صنعت، پسماند وتوسعه پایداردانش بنیان»، جمعه ۲۰ خرداد به نام «محیط زیست، آموزه های دینی، مسئولیت اجتماعی، فرهنگ و رسانه»،  شنبه ۲۱ خرداد به نام «محیط زیست، محیط بان ، ایثار و شهادت(تولد امام رضا(ع) )»و  یکشنبه ۲۲ خرداد به نام «محیط زیست، فناوری های نوین ، سمن ها و مشارکت های مردمی » نامگذاری شده است.