تحریم‌ها مانع پیشرفت صنعت نفت ایران نشد/ ظرفیت تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز رسید
تحریم‌ها مانع پیشرفت صنعت نفت ایران نشد/ ظرفیت تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز رسید
وزیر نفت کشورمان با بیان اینکه ایران می‌تواند بخشی از نیازهای انرژی جهان را تامین کند، گفت: تحریم‌کنندگان تصور می‌کنند با ابزار تروریستی تحریم می‌توانند مانع توسعه و پیشرفت ایران شوند، اما این تحریم‌ها شمشیری دولبه است که گریبانگیر خودشان شده است.

به گزارش«نبض انرژی» جواد اوجی صبح امروز (پنج‌شنبه، ۱۲ خردادماه) در همایش بین‌المللی انرژی جمهوری آذربایجان در سخنرانی خود در جمع وزرا و نمایندگان حدود ۳۰ کشور جهان با اشاره به موفقیت‌های ایران در بحث تولید نفت و گاز اظهار کرد: با وجود تحریم‌های چند ساله و ظالمانه علیه مردم ایران، توسعه نفت و گاز ایران متوقف نشده است.

ظرفیت تولید نفت ایران به ۴ میلیون بشکه در روز رسید

وی با یادآوری اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین ظرفیت‌های گازی جهان را در اختیار دارد و ذخایر گاز ایران حدود ۳۴ تریلیون مترمکعب است و می‌تواند بخش مهمی از نیاز جهان را تامین کند، افزود: ما هم‌اکنون امکان تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز را داریم، ظرفیت تولید نفت ما نزدیک به ۴ میلیون بشکه در روز و ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی هم حدود ۹۲ میلیون تن است.

وزیر نفت با بیان اینکه ظرفیت تولید گاز ما باید در هشت سال آینده به ۱.۴ میلیارد مترمکعب در روز برسد، افزود: دنیا تشنه انرژی است و ایران می‌تواند بخشی از این نیاز را تامین کند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری در تولید و تجارت گاز را دارد. ایران در چهارراه ترانزیت انرژی جهان قرار گرفته است، ضمن آنکه در شمال ایران تولیدکنندگان بزرگی چون روسیه و ترکمنستان قرار دارند و در جنوب نیز قطر گرفته است و ما ظرفیت انتقال این منابع عظیم به بازارهای مصرف را هم در اختیار داریم.

ضرورت بهره‌مندی مردم جهان از نعمت انرژی

اوجی با اشاره به لزوم بهره‌مندی مردم جهان از نعمت انرژی گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد همه مردم جهان از این نعمت خداوندی بهره‌مند شوند و با زیرساخت‌های خوب و قوی، آمادگی کشورمان را برای همکاری در همه‌ بخش‌های توسعه، تجارت و انتقال نفت و گاز به کشورهای جهان و منطقه اعلام می‌کنیم.

وی به برگزاری نمایشگاه بزرگ نفت و گاز ایران اشاره کرد و بومی‌ بودن فناوری‌های انرژی در ایران را فرصت خوبی برای همکاری‌های مشترک با کشورهای منطقه دانست و گفت: تجربه انتقال گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان می‌تواند برای همه کشورهای همسایه تکرار شود. ما دومین شبکه بزرگ خطوط لوله گاز بعد از گازپروم را در اختیار داریم و پروژه‌های خوبی در حوزه ال‌ان‌جی تعریف کرده‌ایم.

وزیر نفت اظهار کرد: ما حتی گاز کشورهایی را که در پرداخت پول ما تأخیر دارند، قطع نکرده‌ایم و از همه کشورها و شرکت‌های علاقه‌مند برای سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، همچنین انتقال و ترانزیت حامل‌های انرژی دعوت می‌کنیم.

اوجی توجه به انرژی‌های پاک را از اولویت‌های کشورمان دانست و گفت: امسال حدود هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کرده‌ایم و با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا چهار سال آینده این مقدار به ۴ هزار مگاوات می‌رسد.

وزیر نفت کشورمان روز گذشته (چهارشنبه، ۱۱ خردادماه) برای شرکت در رویدادهای هفته انرژی باکو و مذاکره با مقام‌های حاضر در این رویداد بین‌المللی سه روزه، عازم آذربایجان شد.

این رویدادها یکم تا سوم ژوئن (۱۱ تا ۱۳ خردادماه) با حمایت رسمی وزارت انرژی جمهوری آذربایجان و سوکار برگزار می‌شود. نمایشگاه نفت ‌و گاز کاسپین نخستین نمایشگاهی است که پس از استقلال جمهوری آذربایجان سالانه به‌صورت مداوم برگزار می‌شود و بیش از ۲۵۰ شرکت از سراسر جهان را گرد هم خواهد آورد.