افغانستان هیچ محموله بنزین ایران را برگشت نزده است
افغانستان هیچ محموله بنزین ایران را برگشت نزده است
رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه کشور صادرکننده محموله ۵۰۰ هزار لیتری بنزین به افغانستان مشخص نیست، گفت: تاکنون از ورود هیچ محموله بنزین ایران به افغانستان جلوگیری نشده و ممکن است این محموله برای کشور دیگری باشد که از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مسئولان اداره استاندارد نیمروز افغانستان اعلام کرده‌اند که از وارد شدن ۵۰۰ هزار لیتر بنزین بی‌کیفیت به کشور جلوگیری کردند.

این موضوع باعث شده تا برخی در فضای مجازی از ممانعت واردات بنزین ایران به افغانستان صحبت کنند بدون آنکه بدانند این بنزین برای ایران است و یا از مسیر خاک ایران ترانزیت شده است.

همچنین همین منتقدان، سناریوی خود را بر مبنای همان یک خط خبر افغانستان تکمیل کرده‌اند و تاکید دارند که دلیل جلوگیری از واردات بنزین ایران به افغانستان، حضور بنزین ارزان روسیه و دامپینگ این کشور در بازار افغانستان است.

در این زمینه رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآروده‌های نفتی ایران بیان کرد که تا کنون افغانستان هیچ کدام از محموله‌های بنزین ایران را برگشت نزده است.

وی ادامه داد: اینکه این بنزین برای کدام کشور است هنوز مشخص نیست و شاید بنزین عراق باشد که از مسیر خاکی ایران به افغانستان ترانزیت شده است.

سید حمید حسینی با اشاره به اینکه با روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان، بخشی از افراد حاضر در مناسبات اقتصادی این کشور تغییر کرده‌اند، گفت: از همین رو در بعضی موارد ناهماهنگی‌هایی اتفاق افتاده است. به طور مثال در یک مورد در مرز ماهیرود، محموله‌ای که توسط یک تاجر افغان خریده شده بود و دیگر متعلق به ایران نبود، متوقف شد و بعد از پرداخت جریمه، محموله به داخل خاک افغانستان رفت.

در حالی که دولت سیزدهم به دنبال توسعه روابط اقتصادی و دیپلماسی نفتی در بین کشورهای همسایه است، بااین حال منتقدان که خود از مسببان وضع موجود در دولت قبل بوده اند، هر روز به بهانه های مختلف در فضای مجازی به زیر سوال بردن دستاوردهای دولت سیزدهم می پردازند.

این در شرایطی است که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، صادرات بنزین در سال گذشته نیز انجام شده و در چند ماه گذشته نیز چهار کشتی بنزین از ایران صادر شده است.

جلیل سالاری افزود: بخشی از صادرات تعهداتی است که در دولت قبل انجام شده اما بنزین را تحویل ندادند.

منبع: ایرنا