اثرات زیست محیطی دخانیات “ویرانگر” است
اثرات زیست محیطی دخانیات “ویرانگر” است
سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: اثرات زیست محیطی دخانیات "ویرانگر" است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»سازمان جهانی بهداشت امروز (سه‌ شنبه) اعلام کرد: صنعت دخانیات تهدیدی بسیار بزرگتر از آن چیزی است که بسیاری از افراد تصور می کنند زیرا یکی از بزرگترین آلاینده‌های جهان است.

سازمان جهانی بهداشت این صنعت را متهم کرد که موجب جنگل زدایی گسترده می شود، زمین و آب بسیار مورد نیاز کشورهای فقیر را از تولید مواد غذایی منحرف می کند، موجب رها شدن زباله های پلاستیکی و شیمیایی و همچنین انتشار میلیون ها تن دی اکسید کربن می شود.

در گزارش این سازمان با عنوان “تنباکو: مسموم کردن سیاره ما” به تأثیرات کل چرخه از رشد گیاهان گرفته تا تولید محصولات دخانیات، مصرف و ضایعات آن پرداخته شده است.

در حالیکه اثرات نامطلوب مواد دخانی از دهه ها قبل به خوبی شناخته شده است، این گزارش بر پیامدهای زیست محیطی گسترده ترِ آن تمرکز دارد.

“رودیگر کرچ”، مدیر ارتقای سلامت سازمان جهانی بهداشت، صنعت دخانیات را به عنوان “یکی از بزرگترین آلاینده‌هایی که می‌شناسیم” محکوم کرده است.

در این گزارش آمده است صنعت دخانیات عامل از بین رفتن حدود ۶۰۰ میلیون درخت در سال است، در حالیکه برای کشت و تولید تنباکو سالانه از ۲۰۰ هزار هکتار زمین و ۲۲ میلیارد تن آب استفاده می شود. همچنین حدود ۸۴ میلیون تن دی اکسید کربن منتشر می کند.

به گزارش فرانس ۲۴، وی تاکید کرد: دخانیات بیشترین زباله روی کره زمین را تولید می‌کنند که حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی سمی هستند که در صورت دور ریختن وارد محیط زیست می شوند. هر یک از ۴.۵ تریلیون ته سیگاری که هر ساله به اقیانوس ها، رودخانه ها، پیاده روها و سواحل راه پیدا می کند می تواند ۱۰۰ لیتر آب را آلوده کند.