هنوز بخشی از چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز نشدند
هنوز بخشی از چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز نشدند
یک مسئول در شرکت مدیریت منابع آب، با بیان اینکه در بخش نظارت بر چگونگی برداشت آب از چاه‌های کشاورزی کشور، با کمبود کنتور‌های هوشمند آب روبرو هستیم، گفت: یکی از معضلات ما در بخش کشاورزی نبود کنتور‌های مناسب با قابلیت لازم است که بتواند با دقت مناسبی حجم آب را اندازه گیری و قابلیت مدیریت میزان برداشت آب را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» برای اینکه بتوانیم مصرف آب را در بخش‌های مختلف از جمله بخش کشاورزی کنترل کنیم نیاز به تدوین برنامه‌های اصولی دارد. همچنین کنترل و نظارت چاه‌های کشاورزی و جلوگیری از احداث چاه‌های غیرمجاز در این حوزه است. همچنین برای اینکه به صورت اصولی مصرف آب را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم ضروری است که از فناوری و تکنولوژی نوین بهره‌بگیریم.

براساس این گزارش معاون دفتر توسعه نظام‌های فنی بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران، معتقد است که یکی از معضلات ما در بخش کشاورزی نبود کنتور‌های مناسب با قابلیت لازم است که بتواند با دقت مناسبی حجم آب را اندازه گیری کند و قابلیت مدیریت میزان برداشت آب را داشته باشد و همچنین قیمت آن نیز برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

به گفته وی تاکنون حدود ۹۲ هزار کنتور هوشمند آب را در کشور نصب شده و تا پایان سال ۱۴۰۴ کل چاه‌های مجاز را مجهز به کنتور هوشمند آب خواهند شد. اما شرط اصلی برای مدیریت آب‌های زیرزمینی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است و کشاورز باید به این نتیجه برسد اگر پس از مصرف، مقدار آبی باقی مانده که مجاز به استفاده از آن است آن را نگه دارد نه اینکه ان را استخراج و بیهوده در جای دیگری مصرف کند.

براساس این گزارش همچنین در مجموع حدود ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجاز در کشور وجود دارد که کنتور هوشمند آب حدود ۱۰۰ هزار حلقه نصب شده است و ۲۰۰ هزار حلقه چاه هم به علت دبی کم، نیاز به کنتور ندارند و یا به علت دهانه باز چاه، نصب ان معقول نیست، اما مابقی آن یعنی حدود ۲۰۰ هزار حلقه دیگر باید مجهز به این کنتور‌ها شود.