تالاب شادگان و خوریات ماهشهر از مهمترین اکوسیستم‌های دریایی خلیج فارس
تالاب شادگان و خوریات ماهشهر از مهمترین اکوسیستم‌های دریایی خلیج فارس
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تالاب بندر شادگان و خوریات بندر ماهشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم های ساحلی دریایی در منطقه حساس و شکننده خلیج فارس و یکی از مهمترین نقاط صنعتی در سواحل کشور محسوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» مجتبی ذوالجودی در آخرین جلسه هماهنگی همایش ملی محیط زیست دریایی و تالاب‌ها از برگزاری «پانزدهمین همایش ملی علوم و فنون دریایی» خبرداد و گفت: این همایش همزمان با روزجهانی اقیانوس در روزهای (۱۷ و ۱۸ خرداد ماه ماه) از طریق انجمن علوم وفنون دریایی ایران با همراهی و مشارکت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان در کنار تالاب شادگان و خوریات بندر ماهشهر برگزار خواهد شد .

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهارکرد: تالاب بندر شادگان و خوریات بندر ماهشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین اکوسیستم‌های ساحلی دریایی در منطقه حساس و شکننده خلیج فارس و یکی از مهم‌ترین نقاط صنعتی در سواحل کشورمحسوب می‌شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: نامگذاری روز جهانی محیط زیست به دنبال افزایش روند نابودی محیط زیست و هر آنچه که در آن است، انجام شد تا در این روز توجه جهانیان را به این موضوع جلب کند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به تاریخچه روز جهانی محیط زیست اشاره کرد و گفت: تاریخچه روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ برمی گردد. در آن سال برای اولین بار سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که منجر به تشکیلبرنامه عمران ملل متحد (UNDP) شد. و در کشور ایران ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط زیست هفته‌ای به این نام تعیین شده است که هر ساله برنامه‌های متعددی در این ایام برگزار می‌شود.

وی درادامه گفت : در سال ۱۴۰۱، با توجه به تاکیدات علی سلاجقه – معاون رئیس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست – برنامه‌های متنوع و تاثیرگذاری در حوزه های مختلف تدارک دیده و برنامه‌ریزی شده است. یکی از برنامه‌هایی که در این هفته  توسط انجمن علوم وفنون دریایی ایران ومعاونت دریایی و تالاب‌های سازمان پیش‌بینی شده، برگزاری همایش ملی محیط زیست دریایی و تالابهای است که با مشارکت سایر سازمان‌های مرتبط و  با هدف فرهنگسازی و استفاده از تجربیات اندیشمندان و محققان محیط زیست کشور در حوزه محیط زیست دریایی و تالاب‌ها به انجام خواهد رسید که امیدوار هستیم با اجرای این همایش بتوانیم قدم‌های قاطع و بلندی در جهت حفاظت از محیط زیست دریایی برداریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست این همایش در چهار محور« فیزیک دریا و هواشناسی دریایی» ، « اثرات متقابل تغییر اقلیم و اقیانوس‌ها»، «آلودگی‌های محیط زیست دریایی و حفاظت از زیستگاه‌های  دریایی» و «حفاظت از تالاب‌ها و تامین حق‌آبه‌ها و پدیده گردو غبار» برگزار خواهد شد.