کارگاه آموزشی مدل‌های شبیه‌سازی محیط زیستی دریاچه ارومیه برگزار می‌شود
کارگاه آموزشی مدل‌های شبیه‌سازی محیط زیستی دریاچه ارومیه برگزار می‌شود
کارگاه آموزشی مدل‌های «شبیه‌سازی هیدرودینامیکی، ژئوشیمیایی و بیولوژیکی» و ارزیابی اثرات اختلاط آب ورودی از دریای خزر به دریاچه ارومیه، توسط شرکت نروژی «آکواپلان-نیوا» با همکاری شرکت «توسعه منابع آب و نیروی ایران» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “غزال جعفری” مجری طرح‌های مطالعاتی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اعلام خبر فوق اظهار کرد: در راستای احیای دریاچه ارومیه، مطالعات مرحله شناخت «انتقال آب از دريای خزر به درياچه اروميه» به عنوان یکی از راهكارهای ارائه شده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه، در قالب يك طرح مستقل در سنوات گذشته به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شد و با دستور رییس‌جمهور وقت، استفاده از توانایی‌های شرکت‌های خارجی در کنار شرکت‌های مشاور داخلی در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
مجری طرح‌های مطالعاتی با اشاره به انعقاد قرارداد با شرکت‌های نروژی آکواپلان- نیوا برای انجام مطالعات محیط زیستی و ارزیابی اثرات کیفی انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه، اضافه کرد: شرح خدمات این قرارداد عمدتاً بر دو موضوع «مدلسازی هیدرودینامیکی، ژئوشیمی و بیولوژیکی دریاچه ارومیه» و «ارزیابی اثرات اختلاط آب ورودی از دریای خزر به دریاچه ارومیه از نظر شاخص‌های فیزیکی و شیمیایی، اکولوژیکی و زیست‌محیطی» متمرکز شد.
وی افزود: با وجود مشکلات ناشی از تحریم به خصوص در قراردادهای خارجی با تلاش و پیگیری همکاران طرح‌های مطالعاتی شرکت آب و نیرو، مطالعات این طرح هم‌اکنون در مرحله پایانی قرار داشته و مدل‌های شبیه‌سازی در سرفصل‌های هیدرودینامیکی، ژئوشیمیائی و بیولوژیکی طرح اختلاط آب دریاچه ارومیه، شامل بازسازی داده‌های ثبت شده قبلی در دریاچه به مدت حدود 20 سال، بررسی سناریوهای اقلیمی آتی و اقدامات احتمالی برای نجات دریاچه به اتمام رسیده است.
“جعفری” ادامه داد: نتایج مطالعات مشاور خارجی برای طرح انتقال یک میلیارد مترمکعب آب در سال (معادل 30 متر مکعب در ثانیه) از خزر به دریاچه ارومیه، حاکی از عدم اثربخشی این میزان از انتقال آب در احیای دریاچه ارومیه است.
وی تصریح کرد: این سطح از مطالعات برای دریاچه ابرشور ارومیه اولین بار در ایران صورت پذیرفته و تجربه قبلی از مدلسازی ژئوشیمی و بیولوژیکی دریاچه‌های ابرشور در کشور وجود ندارد. بنابراین بحث اطلاع‌رسانی نتایج مطالعات و انتقال تکنولوژی مدل‌های شبیه‌سازی از طریق برگزاری کارگاه آموزشی با ارائه مشاور نروژی به عنوان مولف با حضور کارشناسان خبره منابع آب، محیط زیست، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و نمایندگان سازمان‌های مرتبط با این صنعت به صورت مجازی در 30 خرداد ماه 1401 توسط شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار خواهد شد.
علاقه مندان برای شرکت در این کارگاه‌ها می‌توانند تا تاریخ 15 خردادماه با مراجعه به سایت شرکت آب و نیرو به آدرس https://iwpco.ir  نسبت به ثبت نام و ارسال رزومه اقدام نمایند.