کدام سدهای کشور، افزایش موجودی آب داشتند؟
کدام سدهای کشور، افزایش موجودی آب داشتند؟
وضعیت موجودی آب مخازن سدهای کشور نشان می‌دهد که تنها ۶ سد با رشد حجم مخزن نسبت به سال گذشته روبرو شده‌اند که در بین آنها سد شمیل و نیان با رشد ۲۰۴ درصدی مقام نخست در این بخش را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» وضعیت موجودی آب سدها در حوضه‌های مختلف آبریز کشور نشان از آن دارد که در تعداد کمی از این سدها رشد حجم آب موجود ایجاد شده و در تعداد دیگری کاهش نسبت به پارسال به چشم می‌خورد.

گزارش تازه شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد که از مجموع سدهای  کشور ۶ سد با رشد موجودی مخزن همراه شده و ۸ سد نیز نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) با کاهش موجودی روبرو شده‌اند.

سدهای استان هرمزگان ازجمله سدهایی هستند که با رشد حجم آب در سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده‌اند.

وضعیت سد شمیل و نیان با رشد ۲۰۴ درصدی روبرو شده است و حجم آب موجود در آن به ۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است درعین‌حال درصد پُرشدگی آن به ۶۱ درصد رسیده که وضعیت مناسبی برای تامین آب محسوب می‌شود.

همچنین سد استقلال هرمزگان با رشد ۹۸ درصدی حجم آب موجود روبرو شده و موجودی آب مخزن آن به عدد ۲۰۲ میلیون مترمکعب رسیده و  درصد پُرشدگی این سد هم ۸۴۷ درصد شده است.

۱۳ سد حوضه دریاچه ارومیه هم با رشد ۱۵ درصدی حجم آب موجود نسبت به مدت مشابه در سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) روبرو شده‌اند و به این ترتیب حجم مخزن این سدها یک میلیارد و ۲۴۳ میلیون مترمکعب شده است.

درصد پُرشدگی سدهای ۱۳ گانه حوضه آبریز دریاچه ارومیه ۷۴ درصد شده است.

سد زنجیره کارون در حوضه آبریز خوزستان و نیز سد دز به ترتیب با رشد ۴ و ۳۳ درصدی حجم آب در سال جاری روبرو شده‌اند که بر همین اساس درصد پرشدگی آنها نیز ۷۵ و ۷۹ درصد گزارش شده است.

حجم آب موجود در مخزن سد زنجیره کارون ۹ میلیارد و ۲۱۸ میلیون مترمکعب و در سد دز هم ۲ میلیارد و ۹۵ میلیون مترمکعب است.

سد شهر بیجار در استان گیلان هم از جمله سدهای دارای رشد مخزن است به‌گونه‌ای که این رشد نسبت به سال آبی پارسال (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) ۱۶ درصد و پرشدگی آن نیز ۹۱ درصد است.

سدهای دارای کاهش موجودی آب کدامند؟

سد کرخه در استان خوزستان از جمله سدهایی است که در سال آبی جاری (مهر ۱۴۰۰) تا ۷ خردادماه  بالاترین کاهش موجودی آب را داشته است و به این ترتیب حجم آب موجود در این سد به رقم یک میلیارد و ۳  میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به پارسال ۶۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. درصد فعلی پُرشدگی این سد هم ۱۹ درصد است.

سد دوستی در استان خراسان رضوی با ۳۱۵ میلیون مترمکعب موجودی آب نسبت به پارسال با کاهش ۳۱ درصدی روبرو شده و درصد پرشدگی فعلی آن نیز ۲۶ درصد است.

سدهای پنجگانه استان تهران هم در سال آبی جاری با کاهش ۲۳ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال روبرو شده‌اند و حجم آب موجود در آنها به رقم ۶۲۸ میلیون مترمکعب با درصد پُرشدگی ۳۳ درصد رسیده است.

سد ۱۵ خرداد در حوضه آبریز قمرود هم از جمله سدهای با کاهش حجم موجودی است و به این ترتیب حجم آب موجود در آن با ۲۷ درصد کاهش نسبت به پارسال به رقم ۷۲ میلیون مترمکعب رسیده است و درصد پُرشدگی فعلی آن هم ۳۸ درصد است.

علاوه بر آن سد کوچری گلپایگان در این حوضه آبریز هم با کاهش ۱۶ درصدی در سال آبی جاری روبرو شده است. حجم آب موجود در این سد به رقم ۱۳۹ میلیون مترمکعب با ۵۷ درصد پُرشدگی رسیده است.

در گیلان سد سفیدرود نیز با کاهش ۶ درصدی حجم آب موجود در مخزن نسبت به پارسال روبرو شده است. حجم آب موجود در این سد در سال آبی جاری ۶۹۷ میلیون مترمکعب گزارش شده و درصد پُرشدگی آن نیز ۶۶ درصد است.

حجم آب موجود در سد زاینده‌رود در استان اصفهان در سال آبی جاری و تا ۷ خردادماه ۳۷۳ میلیون مترمکعب بوده است که در مقایسه با سال آبی پارسال با کاهش ۱۶ درصدی همراه شده است.

سد ارس – خداآفرین در استان آذربایجان شرقی با یک میلیارد و ۳۰۵ میلیون مترمکعب حجم مخزن تا ۷ خردادماه امسال روبرو شده که در مقایسه با پارسال ۵ درصد کاهش دارد.

منبع: ایرنا