عبور موفق از تابستان سال‌جاری با همکاری مشترکان برقی و اجرای تدابیر لازم
عبور موفق از تابستان سال‌جاری با همکاری مشترکان برقی و اجرای تدابیر لازم
سخنگوی صنعت برق گفت: بعد از اوج بار سال 1400 برنامه مفصلی شامل 100 اقدام عملیاتی تدوین کردیم که خوشبختانه بیشتر اقدامات آن تاکنون انجام شده و آماده هستیم تا فصل تابستان را بدون محدودیت و مشکل جدی پشت سر بگذاریم.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  “مصطفی رجبی مشهدی” در گفت‌وگویی زنده با شبکه “ایران کالا” در تشریح این 100 برنامه عملیاتی اظهار کرد: این 100 اقدام دارای 4 محور بوده که بخشی از آن در زمینه توزیع ظرفیت نیروگاهی و تولید برق است که در این بخش خوشبختانه بیش از 5 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید یا نیروگاه‌هایی که امکان افزایش ظرفیت دارند را قرار دادیم.
وی اضافه کرد: همچنین به همراه این مقدار نیروگاه، 500 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، نیروگاه‌های مقیاس کوچک و نیروگاه‌هایی که در اختیار صنایع نیز هستند تا بتوانیم 6 هزار ظرفیت نامی تولید به شبکه سراسری برق اضافه کنیم و بتوانیم بخشی از ناترازی تولید و مصرف را جبران کنیم.
رجبی مشهدی اظهار کرد: علاوه بر این‌ها در بخش مصرف هم برنامه‌های بسیار خوبی در غالب مشترکان خانگی، کشاورزی، صنعتی، تجاری و حتی اداری در مرحله اجرا داریم که خوشبختانه تاکنون همکاری خوبی در این زمینه صورت گرفته است.
سخنگوی صنعت برق برنامه‌های کاهش مصرف مشترکان را عمدتا تشویقی عنوان کرد و گفت: این برنامه‌‌ها عمدتا تشویق محور هستند یعنی در قبال کاهش مصرف پاداش در نظر گرفته شده که به مشترکان به خصوص مشترکان خانگی که امسال 10 برابر شده‌اند، تعلق خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در حوزه کشاورزی نیز اگر در زمان اوج مصرف 5 ساعت همکاری داشته باشند، می‌‍توانند در باقی ساعات روز برق را رایگان دریافت کنند. همچنین در بخش صنعتی هماهنگ شده که تعطیلات تابستانی را به ساعات اوج بار منتقل کنند یا اگر در ساعات اوج نیاز به کاهش مصرف بود، با هماهنگی دیسپاچینگ ملی مصرف خود را کاهش دهند.
سخنگوی صنعت برق در تشریح برنامه‌های تنبیهی نیز خاطرنشان کرد: در بخش خانگی تنها دو درصد از مشترکان بیش از دو برابر الگو مصرف دارند و این یعنی بیش از 14 تا 20 برابر مصرف مشترکان متعارف است که در برخورد با این دسته از مشترکان ابتدا به آنها تذکر خواهیم داد و در صورت عدم کاهش مصرف، مجبور به قطع برق آنها خواهیم شد.
رجبی مشهدی در خصوص دسته بندی مناطق کشور و الگوی مصرف آنها گفت: الگوی مصرف در مناطق عادی یا معتدل کشور که 80 درصد کشور را شامل می‌شود در ماه های گرم سال 300 کیلووات ساعت است که تقریبا 75 درصد مشترکان زیر این الگو قرار دارند اما برای مناطق گرمسیر که استان‌های حاشیه خلیج فارس و دریای عمان هستند مانند استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و سایر شهرهای گرمسیر این الگو 10 برابر می‌شود یعنی 3 هزار کیلووات ساعت در ماه می‌توانند مصرف داشته باشند.
وی افزود: در این بخش نیز بیش از 90 درصد از مشترکان زیر الگوی تعیین شده هستند که درخواست ما این است که این دسته از مشترکان نیز برای تامین برق سایر مشترکان تا جای امکان مصرف خود را کاهش دهند یعنی اگر سه کولر گازی دارند، با خاموش کردن یک کولر، ضمن کمک به برق‌رسانی به سایر مشترکان، ماهیانه 500 هزار تومان از صنعت برق بستانکار شوند.
سخنگوی صنعت برق گفت: در مناطق عادی نیز اگر الگو 300 کیلووات ساعت تعیین شده بتوانند 200 کیلووات ساعت مصرف کنند، علاوه بر رایگان شدن قبض، 30 هزار تومان نیز بستانکار خواهند شد که این امر با تنظیم دمای کولر روی 25 درجه در کولرهای گازی و در کولرهای آبی با استفاده از دور کند کولر در ساعات اوج مصرف به دست می‌آید و کمک قابل توجهی به صنعت برق می‌شود.