اجرای همزمان 10 پروژه تاسیسات تقویت فشار گاز در کشور
اجرای همزمان 10 پروژه تاسیسات تقویت فشار گاز در کشور
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: این شرکت اکنون اجرای همزمان 10 پروژه تاسیسات تقویت فشار گاز در پهنه کشور را در دست اقدام دارد.

به گزارش«نبض انرژی» به نقل از  روابط عمومی، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در  بازدید از روند احداث تاسیسات پل کله که روز سه شنبه سوم خرداد ماه انجام شد با ابراز رضایت از  پیشرفت حدود 87 درصدی این پروژه گفت: با تمهیدات انجام شده در خصوص تامین کالای مورد نیاز پروژه، این تاسیسات براساس برنامه پیش‌بینی شده و در چند ماه آینده راه‌اندازی می شود.

وی درباره ویژگی‌های تاسیسات تقویت فشار گاز پل کله توضیح داد: این تاسیسات دارای آرایش 2+1 بوده و با بهره گیری از توربین‌های ساخته شده توسط شرکت مپنا از ظرفیت انتقال 60 میلیون متر مکعب در روز برخوردار است.

راه اندازی تاسیسات تقویت فشار گاز دوراهان قبل از فصل سرما

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین در همین روز  و در بازدید از روند احداث تاسیسات تقویت فشار گاز دوراهان از پیشرفت حدود 56 درصدی این پروژه خبر داد و افزود: با  برطرف شدن موانع کالایی پروژه و تصمیمات اخذ شده در خصوص خرید اقلام مورد نیاز، انتظار می رود  این پروژه  نیز در سال‌جاری و قبل از فرا رسیدن فصل سرما به مرحله راه‌اندازی برسد.

نوشادی درباره مشخصات تاسیسات تقویت فشار گاز دوراهان توضیح داد: این تاسیسات دارای آرایش 3+1 بوده و  با استفاده از توربین‌های ایرانی ساخته شده در شرکت مپنا از ظرفیت انتقال 90 میلیون متر مکعب در روز برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران همچنین در جریان بازدید از تاسیسات تقویت فشار گاز نورآباد که روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه انجام شد، اظهار داشت: این تاسیسات با آرایش 3+1 تاکنون 65 درصد پیشرفت داشته و از ظرفیت انتقال 90 میلیون متر مکعب گاز در روز برخوردار است.

نوشادی با بیان اینکه خط لوله دهم سراسری گاز از فارس و اصفهان می گذرد و به سمت نیزار قم امتداد می‌یابد اظهار داشت: پروژه‌های اجرا شده بر روی خط لوله دهم سراسری از جمله تاسیسات پل کله، دوراهان و نورآباد می توانند نیاز مرکز و غرب کشور را تضمین کنند.

اجرای پروژه با تکیه بر توان صنعتگران و سازندگان ایرانی

وی با اشاره به اینکه احداث این پروژه‌ها با تکیه بر توان صنعتگران و سازندگان ایرانی در اقصی نقاط کشور از پیشرفت خوبی برخوردار است، توضیح داد: در پروژه‌های اخیر تمام تجهیزات حتی سیستم کنترل برای اولین بار بومی سازی شده و در مرحله ساخت است. دیگر تجهیزات نظیر سیستم‌های برق و شیرآلات هم در ایران ساخته می شود و  به‌منظور داخلی‌سازی توربوکمپرسورها هم در قالب  دو  قرارداد دوراندیشانه که از سال‌های گذشته با شرکت‌های مپنا و OTC منعقد شده، ساخت 100 دستگاه از سوی هر کدام از این مجموعه‌ها، برای پاسخ‌گویی به نیازهای خطوط در دستور کار قرار گرفته است. این دو  مگا‌پروژه با همکاری خوب شرکت‌های مپنا و OTC ، تاکنون نتایج خوبی برای صنعت گاز کشور به ارمغان آورده و بالغ بر  70 دستگاه توربوکمپرسور توسط مپنا و 60 دستگاه از سوی OTC نصب شده و یا در دست اجرا قرار دارد.

اجرای همزمان 10 پروژه تاسیسات تقویت فشار گاز در کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این شرکت اکنون اجرای همزمان 10 پروژه تاسیسات تقویت فشار گاز در پهنه کشور را در دست اقدام دارد، درباره وضعیت دیگر پروژه‌ها توضیح داد: احداث تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان جزو پروژه‌های اولویت دار وزارت نفت به‌شمار می آید که برای تقویت گاز خطوط شمال و شمال شرق با نگاه ویژه‌ای به پیش می‌رود و  رکورد ماهیانه بالای 6 درصد پیشرفت در این پروژه به ثبت رسیده  که با توجه به شرایط تامین کنندگان، سازندگان و تغییرات نرخ ارز و تورم، دستیابی به این موفقیت بی‌سابقه است. ضمن آنکه در پروژه آرادان، تغییراتی در مدل تاسیسات با هدف بهینه‌سازی اعمال شده که سبب کاهش سطح هزینه‌ها و افزایش سطح ایمنی و سرعت اجرای پروژه شده است.

تقویت جریان انتقال گاز در کریدور غرب

نوشادی درباره احداث تاسیسات خورموج و آب پخش بیان داشت: این دو پروژه که بر روی خط ششم سراسری گاز احداث می شوند برای کریدور غرب حیاتی بوده و می توانند با هدایت گاز از خوزستان به سمت غرب کشور، گاز مورد نیاز این نواحی را تامین کنند.

وی با اشاره به اینکه احداث دو تاسیسات شماره یک و دو  بر روی خط لوله هفتم سراسری گاز به زودی وارد مرحله انتخاب پیمانکار می شوند، اظهار داشت: اجرای این دو پروژه سبب تقویت خطوط زاهدان و کرمان می شود و در صورت مهیا بودن شرایط،  این تاسیسات در صادرات گاز به پاکستان نیز تاثیرگذار خواهند بود.

مدیرعامل با بیان اینکه پروژه‌های دهشیر و اردستان برای تکمیل خط هشتم سراسری گاز در نظر گرفته شده‌اند، توضیح داد: خط هشتم سراسری گاز ظرفیت 110 میلیون متر مکعب دارد و به موازات افزایش ظرفیت تولیدی پالایشگاه‌ها مخصوصا در پارس جنوبی، با احداث این دو تاسیسات، ظرفیت این خط تکمیل شده و می تواند 110 میلیون متر مکعب را هدایت کند.

نوشادی در پایان تصریح کرد: بنابراین هشت تاسیسات فعال با پیشرفت 60 درصدی در دست اجراست و با احتساب دو تاسیسات در خط هفتم، اکنون 10 پروژه در حال احداث و عملیاتی شدن هستند.