آمادگی نیروگاه شهید رجایی قزوین برای تولید پایدار در فصل تابستان
آمادگی نیروگاه شهید رجایی قزوین برای تولید پایدار در فصل تابستان
معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهیدرجایی قزوین از آمادگی نیروگاه شهید رجایی برای کمک به تداوم تولید برق پایدار در پیک مصرف تابستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» “جواد دوستی” عنوان کرد: هر ساله به منظور کسب آمادگی لازم برای تولید انرژی الکتریکی در فصل پرمصرف تابستان، برنامه‌هایی از سوی گروه برنامه‌ریزی، تدوین و برای اجرا به معاونت‌های مربوطه ابلاغ می‌شود.

معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهید رجایی قزوین افزود: تجهیزات واحدهای نیروگاه هرساله مورد بازبینی قرار گرفته و در صورت وجود اشکال در آن‌ها، نسبت به رفع آن اقدام، تا خللی در فرآیند تولید برق به‌ویژه در ایام گرم سال ایجاد نشود.
دوستی با اشاره به برنامه آمادگی واحدها برای فصل تابستان تصریح کرد: در این برنامه تجهیزات مهم و اساسی واحدها که نقش مهمی در حفظ پایداری تولید در شرایط افزایش دمای هوا دارند، مورد بررسی و بازبینی قرار می‌گیرد که در این ارتباط، برج‌های خنک‌کن اصلی، جایگاه ویژه‌ای دارند به گونه‌ای که آمادگی این تجهیزات بزرگ، مانع از افت راندمان و بهره‌وری در واحدهای بخاری می شود. از این روی، شناسایی و رفع نشتی در دلتاهای برج‌ها و شستشوی آن‌ها در 3 مرحله، بازدید و تنظیم لوورهای دلتاها و …، از اقدامات مهمی است که با اجرای برنامه آمادگی تابستانه، انجام شده و یا در حال انجام است.
معاون مهندسی و برنامه ریزی نیروگاه شهیدرجایی قزوین در ادامه بیان کرد: بازدید و آماده‌سازی سیستم‌های خنک‌کاری کمکی واحد(ACT)، هواسازها و چیلرهای واحدها، کمپرسورها، همچنین سیستم هوای سرویس و کنترلی و بویلرهای کمکی، از اقدامات دیگری است که برای آمادگی تابستانه واحدها در دستور کار قرار گرفته و از سوی متخصصان نیروگاه انجام گرفته و در مراحل پایانی قرار دارد.
وی افزود: آماده‌سازی سیستم خنک‌کاری واحدهای گازی، شستشوی رادیاتورهای آن و بازدید و آماده‌سازی سیستم «مه پاش» که نقش مهمی در افزایش تولید واحدها در ساعات گرم روز دارد، از اقداماتی است که در این ارتباط در نیروگاه سیکل ترکیبی به انجام رسیده است.
دوستی با اشاره به ضرورت آمادگی سیستم‌های ایمنی در واحدهای سیزده‌گانه برای پیشگیری از حوادث احتمالی خاطرنشان کرد: از موارد مهم در برنامه تابستانه، اطمینان از عملکرد صحیح سیستم‌های ایمنی واحدها است که با اجرای این برنامه، نقاط پرخطر شناسایی شده و تدابیر لازم برای مقابله با آن‌ها تدارک دیده شده است.