سد مخزنی عمارت گرمی آزمایشی آبگیری شد
سد مخزنی عمارت گرمی آزمایشی آبگیری شد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از آبگیری آزمایشی سد عمارت گرمی در شمال استان خبر داد.

به گزارش«نبض انرژی»علی  حیدری اناری، با اعلام این خبر اظهار کرد: عملیات فنی و اجرایی سد عمارت در چند ماه گذشته تکمیل و آماده آبگیری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل اعتبار هزینه شده برای احداث سد را بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: اعتبار به روز این هزینه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد ریال می‌باشد.

وی افزود: سد عمارت ۱۰۶ متر از پی ارتفاع دارد و حجم خاکریزی در بدنه این سد ۴ میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اردبیل مساحت حوضه آبریز سد عمارت را حدود ۱۲ هزار کیلومتر مربع اعلام کرد و گفت: سطح دریاچه این سد ۷۲۴ هکتار می‌باشد و تا تراز ۴۸۵ آبگیری می‌شود.

وی تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و نیاز محیط زیستی رودخانه را از اهداف این سد عنوان کرد و گفت: تامین آب شرب منطقه عمده‌ترین هدف برای احداث این سد است.

حیدری اناری ادامه داد: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب ، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

وی بیان کرد: این سد تبلور اراده ملی، توانمندی، تخصص، تعهد جوانان کشور بوده و بجز در تامین موارد جزئی تجهیزات، همه تجهیزات و امکانات بکار گرفته شده ساخت داخل کشور بود.

سد عمارت در شمال استان اردبیل  در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر گرمی  بر روی رودخانه دره‌رود احداث می‌شود و عملیات اجرایی آن از زمان تخصیص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۴ سرعت گرفت.

توسعه و بهبود اراضی منطقه ، تامین آب شرب  ، تامین نیاز زیست‌محیطی و پایداری جریان رودخانه ، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمین‌های کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته از جمله اهداف اجرای این پروژه است.

عملیات اجرایی سد عمارت گرمی مغان از سال ۱۳۸۶ شروع شده است.حجم مخزن این سد ۱۸۲ میلیون مترمکعب می باشد که برابر با نصف حجم ۵۲ سد موجود استان است.

منبع: ایرنا