عمان؛ شریک تجاری مطمئن ایران از گذشته تاکنون
عمان؛ شریک تجاری مطمئن ایران از گذشته تاکنون
نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک با بیان اینکه روابط سیاسی و اقتصادی ایران با عمان در ادوار گذشته همواره خوب و مستحکم بوده و این موضوع سبب می‌شود همکاری دو کشور در حوزه انرژی نیز تداوم داشته باشد، گفت: رابطه کشور با عمان در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نمونه است.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به نقل از وزارت نفت، «محمدعلی خطیبی» با اشاره به اینکه عمان در سال‌های گذشته به‌دنبال همکاری‌های مشترک با ایران در حوزه صادرات گاز، ذخیره‌سازی نفت خام و توسعه میدان‌های نفتی آن هم در سطح بالا بوده است، اظهار داشت:  این موضوع بنا به دلایل نامعلومی تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: همکاری با عمان در حوزه انرژی با توجه به روابط صمیمانه دو کشور می‌تواند در آینده به‌عنوان همکاری‌های مشترک مطمئن در خارج از کشور مطرح شود.

بازارهای جهانی با کمبود عرضه روبه‌روست

نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک درباره برخی اخبار ضدونقیض درباره تصاحب مشتریان نفت خام ایران از سوی روسیه با اعمال تخفیف‌های غیرمعمول در سطح بین‌المللی، گفت: هم‌اکنون با وجود آنکه در فصل پُرمصرف انرژی به سر نمی‌بریم، بسیاری از مصرف‌کنندگان بزرگ جهان در حال استفاده از ذخیره‌سازی‌های راهبردی خود هستند که نشان می‌دهد در بازارهای بین‌المللی با کمبود عرضه روبه‌رو هستیم، از این رو ممکن است در این باره جابه‌جایی بازار انجام شود.

خطیبی با تأکید بر اینکه مسوولان فروش نفت ایران نیز باید برای فروش نفت خام کشور در سطح بین‌الملل تلاش بیشتری کنند، گفت: با رقابت سالم می‌توانیم سهم بیشتری از بازارهای نفت خام را به خود اختصاص دهیم.

وی اظهار داشت: در سال‌های اخیر با توجه به تحولات بین‌المللی همواره در بازار نفت شاهد رقابت‌های منفی و تحریم کشورها از سوی آمریکا بوده‌ایم، با توجه به تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، هم‌اکنون این کشور تمایل زیادی برای جذب بازار نفت کشورهای شرقی دارد، از این رو به نظر می‌رسد در صورت وجود آمادگی شرکت ملی نفت باید ضمن حفظ بازارهای سنتی به فکر بازارهای جدید نیز باشد.

نماینده پیشین ایران در هیات عامل اوپک به صادرات قابل‌توجه نفت خام ایران به کشورهای اروپایی پیش از اعمال تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه کم اثر شدن تحریم‌ها به نظر می‌رسد فرصت خوبی برای احیای بازارهای سنتی اروپا فراهم شده است.

خطیبی با بیان اینکه ایران نباید از بازارهای سنتی خود در سایر نقاط جهان همچون آفریقای جنوبی به‌راحتی بگذرد، تصریح کرد: یکی از بهترین مشتریان نفت خام ایران در گذشته آفریقای جنوبی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در شرایطی که بازارهای بین‌المللی نفت با کمبود روبه‌روست و تحریم‌ها کم‌اثر شده، باید شرکت ملی نفت ایران اقدام به احیای بازارهای از دست رفته کند، گفت: ایران با توجه با ظرفیت مازاد صادراتی خود می‌تواند با مقداری تحرک بیشتر در زمینه دیپلماسی انرژی بازارهای سنتی خود را به‌دست آورد.