دیپلماسی آب اولویت نخست وزارت نیرو است
دیپلماسی آب اولویت نخست وزارت نیرو است
وزیر نیرو با تشریح شرایط آب‌های مرزی کشور، این حوزه را یکی از اولویت‌های وزارت نیرو برشمرد و فعال شدن دیپلماسی آب را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» به از وزارت نیرو، «علی‌اکبر محرابیان» در نخستین جلسه دیپلماسی آب با حضور وزیر امور خارجه، با تشریح شرایط آب‌های مرزی کشور، این حوزه را یکی از اولویت‌های وزارت نیرو برشمرد و فعال شدن دیپلماسی آب را مورد تاکید قرار داد.

وی با اشاره به رشد و پیشرفت کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بخش آب و دیپلماسی، ادامه‌داد: نخستین صدور خدمات فنی و مهندسی کشور در حوزه آب و پروژه‌های آبی بوده که این موضوع افتخار بزرگی است.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: در رویکرد بین المللی نیز می‌توان ایران در بین چند کشور نخست سدساز جهان است.

محرابیان با بیان اینکه در موضوع دیپلماسی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد افتخارات بسیاری بودیم، گفت: در دولت سیزدهم هم در این موضوع شاهد رشد هستیم، به طوری که یکی از اولویت‌های جدی ارتباط گسترده با کشورهای همسایه است.

«حسین امیرعبدالهیان»‌ وزیر امور خارجه نیز در این جلسه با بیان اینکه از آغاز دولت سیزدهم، یکی از دغدغه‌های جدی وزیر نیرو موضوع آب‌های مرزی بوده، گفت: به‌طور قطع کمیته آب وزارت امور خارجه برای هماهنگی و همکاری‌های لازم همراه وزارت نیرو در موضوع های  آبی خواهد بود.

وی همچنین در ادامه با اشاره به مذاکره‌های انجام شده با ترکیه برای موضوع آب‌های مرزی مشترک، از تشکیل کمیته مشترک ایران و ترکیه برای مدیریت آب منطقه‌ای خبر داد.

هدف از تشکیل کمیته امور بین‌المللی آب صیانت از آب‌های مرزی، حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران، فعال کردن دیپلماسی آب و پیگیری حقابه‌های ایران است.

از ابتدای دولت سیزدهم، وزارت نیرو اقدام های اساسی خود را در خصوص حقابه‌های ایران، دیپلماسی آب و موضوع های مربوط به کشورهای مرزی همسایه شروع کرده و طبق وعده داده شده دولت توانسته با چند راهکار عملی، این حوزه را فعال کند.