نصب ۱۵۰ مخزن آب اضطراری تا پایان سال
نصب ۱۵۰ مخزن آب اضطراری تا پایان سال
مدیر عامل سازمان آب و فاضلاب از نصب ۱۲۰ مخزن آب اضطراری تا پایان سال خبر داد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی» محمدرضا بختیاری صبح امروز با حضور در جلسه شورای شهر تهران، درباره وضعیت آب در پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: شهر تهران، توسط پنج سد تامین آب می‌شود و مخازن آب تهران، ۱ میلیارد متر مکعب گنجایش دارد و تقریبا  ۷۰ درصد آب  در سالهای نرمال از طریق سدها و  ۳۰ درصد از طریق آب‌های زیر زمینی تامین می‌شود؛ به گونه ای که ۶۰۰ حلقه چاه داریم که ۳۰ درصد آب مورد نیاز را تامین می‌کند.

وی با بیان این که ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر بر اساس سرشماری از آب شرب استفاده می‌کنند که به نظر می‌رسد این جمعیت بیشتر است گفت: امسال دومین سال  خشکسالی متوالی را پشت سر می‌گذاریم و متاسفانه امسال وضعیت بارندگی مناسب نیست چراکه تا به حال تنها ۱۷۹ میلیمتر باران باریده و این در حالی  است که در مدت مشابه سال قبل ۲۵۹ میلیمتر باران باریده بود و امسال  تهران جزو ۵ الی ۶ استانی است که به شدت از لحاظ آبی در تنش است.

او با بیان این که در مورد وضعیت مخازن سدها باید بگویم که ۲۰۰ میلیون لیتر کاهش مخازن را داریم که یک مقدار وضعیت تهران را با مشکل مواجه می‌کند گفت: با تمام ظرفیت چاه‌ها در مدار هستند چراکه مجبوریم مخازن استراتژیک را برای شهریورماه نگه داریم و به همین دلیل تمام  چاه‌ها در مدار هستند.

وی با بیان این که شهر تهران به تنهایی ۱۷ درصد آب شرب را مصرف می‌کند تصریح کرد: مصرف آب استان تهران در روزهای پیک تقریبا با  دبی پایه رودخانه کارون برابر است.

وی با بیان این که در پنج سال اخیر ۱۴۶ کیلومتر توسعه خطوط داشتیم و ۶۰۰ کیلومتر اصلاح و بازسازی انجام گرفته، درباره وضعیت مخازن اضطراری  گفت: از برنامه نصب مخازن اضطراری عقب هستیم اما قول دادیم تا پایان امسال ۱۲۰ مخزن را نصب کنیم.

وی با بیان این که همیشه این بحث بود که مناطق بالا در تهران، از آب لار استفاده کرده و جنوب شهر از آبهای زیر زمینی استفاده می‌کنند گفت: اما خوشبختانه در چند سال اخیر با کمک شورای شهر توانستیم سد ماملو را وارد مدار کرده و با راه اندازی تصفیه خانه شماره ۷ کیفیت آب در جنوب شرق تهران افزایش یافت.

وی با اشاره به مساله رینگ آب تهران، گفت: اگر رینگ تهران تکمیل شود، تهران جزو شهرهای پیشرفته خواهد شد که تمام تصفیه خانه‌ها و سدها به یکدیگر  متصل می‌شوند.

او درباره وضعیت مخازن اضطراری تاکید کرد: ۳۷۴  مخزن اضطراری باید در تهران نصب شود و هدفمان این است که اگر زلزله بالای ۶ ریشتر رخ داد، بتوانیم  ۳ تا ۱۰ روز آب تهران را تامین کنیم.

وی با بیان  این که مناقصه مخازن برگزار شده و تا پایان سال ۱۲۰ مخزن نصب می‌شوند گفت: مناقصه ۱۰۰ مخزن دیگر نیز در نیمه دوم سال برگزار می‌شود و این مخازن گنجایش صد متر مکعب دارند و در مسیر خط شبکه تهران، وصل می‌شوند که در صورت بروز زلزله بالای  ۶ ریشتر،  ما ۳ تا ۱۰ روز آب مطمئن مردم را تامین کرده و فرصت داریم که شبکه تهران را وارد مدار کنیم و این کار تنها در توکیو رخ داده و بعد از آن در تهران می‌دهد.

بختیاری با بیان این که طرح فاضلاب شهر تهران، در حال پیگیری است  گفت: از ۸۰۰۰ کیلومتر بیش از ۷۰۰۰ کیلومتر یعنی بالای  ۹۰ درصد اجرایی شده و تنها ۱۰ درصد آن هم عمدتا در مناطق ۲۱ و ۲۲  مانده است و امیدواریم در سه سال آینده کل ۸۰۰۰ کیلومتر را نهایی کنیم.

وی در پاسخ  به سوالی مبنی بر این که چرا پساب خروجی به دشت ورامین داده می‌شود گفت:  قرار بود آب سد لتیان ۵۰ درصد برای کشاورزی  و ۵۰ درصد  برای شرب باشد اما صد در صد برای شرب استفاده می‌شود و آب سد ماملو نیز  قرار بود به طور  صددرصد برای کشاورزی بشود. اما آن نیز به صورت کامل  برای شرب استفاده شد و ما پساب خروجی را به دشت ورامین دادیم؛ چرا که آبشان را گرفتیم.

او با بیان این که کیفیت پساب خروجی بسیار بالاست، به گونه ای که اگر ۱۰ درصد پایین‌تر می‌آمد می‌توانستیم به عنوان آب شرب از آن استفاده کنیم گفت: کیفیت پساب آنلاین بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا  آب کارواش‌ها وارد فاضلاب نمی‌شود گفت: فاضلاب ما برای فاضلاب انسانی است و به آنها اعلام کردیم که اگر پیش تصفیه انجام دهند، بمانند برخی از بیمارستان‌ها و آبشان بر اساس استانداردهای فاضلاب باشد، اجازه ورود پسابشان را به شبکه فاضلاب می‌دهیم.

بختیاری در خصوص چشم انداز  آب تهران با تاکید بر این که مخازن آب تهران گنجایش یک میلیارد متر مکعب را دارند و سالانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود گفت: به عبارت دیگر ۸۰ درصد مخازن سالیانه صرف می‌شود و اگر  شبانه روز در تهران باران ببارد، بیش از یک میلیارد متر مکعب نمی‌توانیم ذخیره کنیم. پس برای جمعیت تهران باید برنامه ریزی اساسی شود.

وی در مورد وضعیت آب تهران گفت: هر کس  ادعا دارد که آب تهران از لحاظ کیفیت مشکل دارد، بیاید، چرا که آب تهران  بهترین آب است و هیچ گونه آلودگی ندارد و ممکن است کیفیت آب متفاوت باشد اما آب آلوده نیست.

وی افزود: ۱۰ سال پیش نیترات در برخی جاها عدد ۱۲۰ و ۱۳۰ بود اما حالا به  عدد ۵۰  رسیده که در حد استانداردهای جهانی است.