تاثیر مخرب خشکسالی و ریزگرد بر جنگل‌های زاگرس
تاثیر مخرب خشکسالی و ریزگرد بر جنگل‌های زاگرس
رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: امسال طرح «تداوم» (تولید، دانش‌بنیان، اشتغال آفرین و منابع‌طبیعی) طراحی و به عنوان نماد کار و نقشه راه به همه ادارات منابع طبیعی استان ها برای اجرا ارسال شده است.

به گزارش «نبض انرژی» مسعود منصور در گردهمایی سراسری مدیران منابع طبیعی در مشهد مقدس گفت: در طرح تداوم ۱۴عنوان کار «دانش بنیان » مشخص و هدفگذاری و ۱۴۰۱ پروژه منابع طبیعی نیز در قالب این طرح تعریف شده است.

وی افزود: هر سال بر مبنای شعار سال رهبر معظم انقلاب اقداماتی در سازمان انجام می‌شود، سازمان منابع طبیعی سال ۹۹ طرحی با عنوان «۹ در ۹۹» و سال گذشته طرح «۱۴۰۰*۱۴*۳» و امسال نیز طرح «تداوم» را طراحی و در قالب سند اقدام یک ساله به همه ادارات  کل منابع طبیعی استان‌ها جهت اجرا ارسال کرده است.

منصور آفات و بیماری‌های جنگل‌های زاگرس، وجود گرد و غبار و پدیده بیابان‌زایی، قاچاق چوب، خشکسالی و فرسایش خاک را از مهمترین چالش‌های امروز منابع طبیعی کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: در زمینه گرد و غبار که بخش اعظم آن منشاء خارجی دارد باید با روش دیپلماسی فعال‌ با کشورهای همسایه حل و فصل شود.

وی در ادامه گفت: بروز خشکسالی و هجوم ریزگردها خسارت جبران‌ ناپذیری را به جنگل‌های ارزشمند زاگرس وارد کرده است. در این زمینه برای نجات جنگل‌های زاگرس ستادی به ریاست معاون اول ریاست جمهوری برگزار شده است.

 اراده دولت برای حل مشکلات جنگل های زاگرس

رییس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشور افزود: اراده قوی در دولت برای حل مشکل جنگل‌های زاگرس وجود دارد. سند نجات جنگل زاگرس اکنون تدوین شده است و معاون اول ریاست جمهوری، وزارت کشور را مکلف کرد با همراهی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت دفاع  برنامه‌های در دست اولویت این سند را جهت اجرا مشخص کنند و منابع اعتباری قابل توجهی برای مبارزه با آفات و بیماری و غنی سازی جنگل‌های زاگرس از سوی دولت در نظر گرفته شده است.

منصور، اجرای طرح‌های آبخیزداری در جنگل‌های زاگرس برای تامین رطوبت خاک را از اقدامات ضروری منابع طبیعی برشمرد و گفت: حل مشکل گردوغبار کاری چند بعدی است و کاهش بارندگی، تغییرات اقلیمی و دیپلماسی قوی در کنوانسیون بیابان‌زدایی از جمله موارد مهمی است که در دست پیگیری است.

منصور در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع قاچاق چوب در جنگل اشاره و اظهارکرد: علاوه بر تشدید اقدامات حفاظتی و توسعه زراعت چوب موضوع واردات چوب از سوی سازمان حفظ نباتات از کشور روسیه دردستور کار قرار گرفته تا فشار کمتری برجنگل وارد شود.

 تصویب قانون فداکار خدمت در منابع طبیعی

رییس سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری کشوردر ادامه گفت: از دو سال قبل با پیگیری‌های سازمان منابع طبیعی وهمکاری سازمان مدیریت بحران موضوع فداکارخدمت در قالب ماده ۲۰ قانون مدیریت بحران در دولت مطرح شد و اکنون به تصویب رسیده است.

منصور افزود: علاوه بر قانون فداکار خدمت، سازمان منابع طبیعی بر اساس قراردادی که با بیمه ما منعقد کرده است، کسانی که در دفاع از منابع طبیعی مصدوم شوند و یا جان خود را از دست بدهند، تحت پوشش و حمایت بیمه «بی نام» قرار می‌گیرند.

تاکید بر آموزش همیاران طبیعت و جوامع محلی که داوطلبانه برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی اقدام می کنند ازجمله صحبت‌های رییس سازمان منابع طبیعی در نشست مدیران بود.

منصور در ادامه گفت: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منابع طبیعی اثربخشی فراوانی در زندگی مردم دارد و باید تاثیرات و کارکردهای این طرح‌ها برای افکار عمومی تبیین شود.

وی تاکید کرد: یکی از اثرات اجرای طرح‌های آبخیزداری در عرصه‌های منابع طبیعی کاهش خسارت سیل و تقویت سفره‌های زیرزمینی است و مدیران منابع طبیعی از استاندار و نمایندگان مردم در مجلس دعوت کنند تا اقدامات منابع طبیعی را قبل از انجام و بعد آن را در حوزه استحفاظی خود شاهد باشند.

منصور چابهار در استان سیستان و بلوچستان را مثال آورد و گفت: در منطقه دشتیاری ۲۰۴ روستا در یک پهنه قرار گرفته و اگر فرسایش خاک در کشور در هر هکتار ۱۶میلیون تن است، در این مناطق فرسایش خاک حدود ۶ برابر است.

وی ادامه داد: فرسایش خندقی که مردم محلی استان  به آن «گرگرو» می‌گویند، پدیده‌ای بسیار خطرناک است و در سال ۹۹ این پدیده تنها ۳۰۰ متر مانده بود که به رودخانه متصل شود و اگر این اتفاق رخ می داد، مردمان زیادی باید دست به مهاجرت می زدند اما طی دو سال منابع طبیعی توانست با احداث  ۱۰ کیلومتر دایک خاکی از مهاجرت عظیم مردم محلی جلوگیری کند.

 اساس استقلال  کشورامنیت غذایی و زیستی است

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حفظ انفال و منابع طبیعی را از رسالت های مهم سازمان برشمرد و یاد آور شد : بیش از ۸۰ درصد مساحت کشور تحت مدیریت سازمان منابع طبیعی قرار دارد.

وی در ادامه گفت: امروز کلیدی‌ترین شعار کشور استقلال است و از شئون بارز استقلال، امنیت غذایی و امنیت زیستی است و برای تحقق امنیت زیستی و غذایی چهار منبع اصلی حفظ  آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی،  در این نشست مدیران منابع طبیعی استان‌ها و ستادی برنامه های اجرایی طرح تداوم در سال ۱۴۰۱ را به امضا رساندند.

منبع: ایسنا