دانش‌بنیان‌ها برای احیای چاه‌های نفتی کم‌بازده وارد عمل می‌شوند
دانش‌بنیان‌ها برای احیای چاه‌های نفتی کم‌بازده وارد عمل می‌شوند
رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز گفت: پس از تصویب شورای اقتصاد، مقرر شده است که با شرکت‌های دانش‌بنیان که می‌توانند در احیای چاه‌های بسته و یا کم بازده در زمینه ازدیاد برداشت فعالیت کنند قراردادهایی منعقد شود.

به گزارش «نبض انرژی» محمد اسماعیل کفایتی گفت: احیای چاه‌ها خطرپذیری بالایی دارد که در نظر داریم این چاه‌ها را دسته‌بندی کنیم و ریسک چاه‌ها را به حداقل برسانیم؛ به همین منظور مجموعه‌های توانمندی را نیز شناسایی کرده‌ایم و در بحث تجهیزات چاهی هم در حال مذاکره با مجموعه‌های مجرب و قدرتمندی هستیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان را به آنها وصل کنیم.

وی با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، اظهار کرد: به دنبال دانش‌بنیان شدن صنعت نفت هستیم. دانش‌بنیان شدن به معنای این است که مجموعه بتواند سهمی در خلق دانش داشته باشد و با سرمایه‌گذاری در این زمینه دانش فنی ایجاد کند و این فرآیند در نهایت به تولید کالا یا شکل‌گیری فرمولاسیون و فروش محصولات دانش‌بنیان بینجامد.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با اشاره به اینکه اقدامات قابل توجهی در عرصه بین الملل برای صادرات محصولات دانش‌بنیان صنعت نفت انجام شده است، گفت: اقدامات قابل توجهی هم در بحث احیای چاه‌های کم بازده و غیرفعال نفتی در حال انجام است و نشست توجیهی طرح احیای چاه‌ها در اسفندماه ۱۴۰۰ با ارائه خوبی از سوی مجموعه‌های مختلف برگزار شد که با موفقیت همراه بود.

امضای ۱۰ تفاهم‌نامه طی دو ماه
کفایتی که به منظور شرکت در گردهمایی روسای پارک‌های علم و فناوری کشور در شیراز به استان فارس سفر کرده بود، در ادامه این گفت و گو با بیان اینکه در دو ماه نخست سال جاری، پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز،  ۱۰تفاهم نامه مهم با مجموعه‌های مختلف منعقد کرده است، گفت: درصدد هستیم کارگروه‌هایی را در قالب تفاهم‌نامه تشکیل بدهیم.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه خوبی با انجمن استصنا (انجمن سازندگان تجهیزات صنایع نفت ایران) منعقد شده است و قرار است کارگروهی مشترک برای پیشبرد اجرایی شدن تفاهم نامه و اهداف دو طرف در این زمینه تشکیل دهیم.

پایین آمدن هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات با توسعه دانش‌بنیان‌ها
رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف دانش‌بنیان شدن مجموعه، پایین آمدن هزینه‌ها و افزایش کیفیت محصولات است.

کفایتی اضافه کرد: جنس قراردادهای مجموعه‌ای که می‌خواهد در عرصه دانش‌بنیان کار کند صرفا جنس کالا و اقلام مصرفی نیست بلکه جنس این قراردادها، مبتنی بر دانش است و  دانش هم قابلیت ارتقا و تبدیل شدن به کاربردهای مختلف دارد.

وی بیان کرد: با فروش محصولات مشهود و فیزیکی پس از مدتی آنها به اتمام می رسند و لازم است با تهیه و صرف مواد اولیه مجددا آنها را تولید کرد ولی دانش می تواند بطور نامحدود به‌ فروش برسد بدون اینکه وابستگی و نیازی به مواد اولیه و هزینه‌های تولید داشته باشند.

کفایتی با بیان اینکه پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز از سال ۹۸ تأسیس شده است در رابطه با رویکرد این پارک گفت: برگزاری رویدادهای متفاوت مانند پنل‌، نمایشگاه‌، همایش‌ و ایجاد تعامل با مجموعه‌های مختلف از جمله وزارت علوم و دانشگاه‌ها، برقراری ارتباط بین شرکت‌های نوپا با شرکت‌های قدرتمند و گسترش فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه از مهمترین رویکردهایی است که در پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز دنبال می‌شود.

فعالیت ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت نفت
رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با بیان اینکه ۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت نفت و پتروشیمی فعال هستند، گفت: در حال حاضر حدود ۱۰ شرکت در پارک مستقر هستند اما طرح جامعی برای ایجاد زیرساخت‌های پارک داریم و در تلاش هستیم که امسال تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان عضو مستقر و غیر مستقر در پارک را به ۱۰۰ شرکت افزایش دهیم. این شرکت‌ها می‌توانند فعالیت‌های خود را با عضویت در پارک به صورت مستقر و غیرمستقر آغاز کنند و از مزیت‌های عضویت در پارک بهره ببرند.

کفایتی با ابراز امیدواری نسبت به آینده صنعت نفت و گاز در استان فارس، گفت: در بازدیدی که از مرکز رُشد در پارک علم و فناوری فارس داشتم شاهد اقداماتی در سطح بین‌المللی و توانمندی بسیار خوب شرکت‌هایی بودم که در این زمینه مشغول به فعالیت هستند. به برخی از این شرکت‌ها پیشنهاد دادیم که عضو پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز شوند تا بتوانند از مزایای پارک و تجارب شرکت‌های بزرگ مستقر در پارک بهره ببرند که البته به دلیل تراکم کاری در پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز بهتر است که این شرکت‌ها هر چه سریعتر برای عضویت در پارک اقدام کنند.

مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نفت و گاز
وی نداشتن تجارب کافی، مشکل در بحث بازاریابی، نرسیدن به سطح آمادگی و بلوغ فناوری را از مهمترین مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت و گاز دانست و گفت:‌ ضعف‌های آموزشی شرکت‌ها بخصوص در بحث مالی و شتابزدگی از دیگر مشکلات این شرکت‌ها محسوب می‌شود که لازم است این شرکت‌ها آموزش مباحث مالی را در اولویت کار خود قرار دهند و کنار شرکت‌های قدیمی و قدرتمند فعالیت کنند تا بتوانند از این طریق به کسب تجربه بپردازند.

او همچنین مثبت‌اندیشی، ریسک پذیری و داشتن مدیریت تیمی را از مهمترین آیتم های(اقدامات) کارآفرینی و فعالیت در عرصه دانش‌بنیان قلمداد کرد و گفت: برخورداری از دانش یا داشتن توانمندی خاص به تنهایی نمی‌تواند فرد را به مرحله کارآفرینی برساند. برای ورود به عرصه کارآفرینی ۱۲ شاخص‌ مهم وجود دارد که مجموعه‌ها برای فعالیت در این عرصه باید این شاخص‌ها را مورد توجه قرار بدهند.

توسعه دانش‌بنیان‌ها از نظر کمی و کیفی
کفایتی با تأکید بر توسعه دانش‌بنیان‌ها از نظر کمی و کیفی گفت: بالا رفتن سطح شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر کیفی قطعا تأثیر بسیاری بر افزایش این شرکت‌ها از لحاظ کمی خواهد داشت. به طور کلی باید تلاش کنیم تا شاهد تحولات دانش‌بنیانی در کشور و جنبش در عرصه دانش‌بنیان باشیم.

رئیس پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز با اشاره به احادیث ائمه اطهار (س) درباره ظرفیت سازی دانش گفت: بنا بر این روایات به ویژه حدیثی از حضرت علی (ع)، هر ظرفی با چیزی که در آن ریخته می‌شود پ‍ُر می‌شود جز ظرف دانش که هر چه در آن بریزی بر وسعتش افزوده می‌شود؛ با توجه به این سخن‌ می‌توان گفت که یک انسان، یک شرکت، یک مجموعه، یک کشور و حتی اقتصاد یک کشور برای بزرگ شدن به دانش نیاز دارد. دانش قابلیت‌های بالایی دارد و هر اقدامی در اقتصاد و صنعت که از جنس دانش باشد می‌تواند ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد کند. لذا باید بیش از پیش به قابلیت‌های دانش توجه شود.

منبع: ایرنا