پایگاه مشتریان LNG قطر متنوع می‌شود
پایگاه مشتریان LNG قطر متنوع می‌شود
قطر در تلاش برای داشتن پایگاه متنوعی از مشتریان برای گاز طبیعی مایع (LNG) است.

به گزارش «نبض انرژی» سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر در گفت‌وگو با نشریه آلمانی هندلزبلات گفت: درست مانند خریداران که می‌خواهند پایگاه تامین کننده خود را متنوع کنند، قطر هم مشتاق است پایگاه متنوعی از مشتریان برای گاز طبیعی مایع (LNG) داشته باشد. من نمی‌خواهم همه گاز قطر به آلمان فروخته شود. اگر آلمان تصمیم بگیرد استفاده از گاز را متوقف کند، در آن صورت ما گیر خواهیم افتاد.

وی در ادامه افزود: مذاکرات با آلمان بسیار سازنده بود.

تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، اعلام کرد قطر قصد دارد در سال ۲۰۲۴ عرضه گاز طبیعی مایع به آلمان را آغاز کند.

شرکت RWE که بزرگترین تولیدکننده نیرو در آلمان است، سال ۲۰۱۶ با “قطر گاز” که زیرمجموعه شرکت “قطر انرژی” است، قراردادی بست که تحت آن تا پایان سال ۲۰۲۳، حداکثر ۱.۱ میلیون تن گاز طبیعی مایع به شمال غرب اروپا تحویل داده می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، برنامه‌های آلمان برای ساخت پایانه‌های LNG با سرعت پیش می‌رود زیرا این کشور در پی حمله نظامی مسکو به اوکراین، به شدت در تلاش برای رهایی از وابستگی به واردات ارزان‌تر گاز روسیه از طریق خط لوله است.

مذاکرات سخت که میان قطر و نیروگاه‌های آلمانی، چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا در تلاش برای کاهش وابستگی به گاز روسیه را نمایان می کند. دولت آلمان تلاش می‌کند هر گونه توافق را با اهداف کاهش کربن خود متوازن کند. آلمان سالانه حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مصرف می‌کند و ۵۵ درصد آن از روسیه و حجم اندکی از هلند و نروژ تامین می‌شود. آلمان از ساخت دو پایانه LNG حمایت کرده و چهار واحد مخازن شناور و مایع سازی گاز را کرایه کرده است. اما آنچه اکنون نیاز دارد، خود LNG است.

منبع: ایسنا