صنعت نفت تحریم‌شده ونزوئلا زیر چتر حمایت ایران
صنعت نفت تحریم‌شده ونزوئلا زیر چتر حمایت ایران
پایگاه تحلیلی و خبری آرگوس مدیا نوشت: ایران پس از سفر وزیر نفتش به نزوئلا برای حمایت از بخش نفت تحریم شده ونزوئلا وارد عمل شده و به جز میعانات گازی، نفت خام سنگین خود را نیز به این کشور ارسال می کند.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»  به نقل از آرگوس، ایران پس از سفر جواد اوجی، وزیر نفت این کشور به کاراکاس در اوایل ماه جاری میلادی، برای حمایت از بخش نفت تحریم شده ونزوئلا وارد عمل شد.

به گفته یک منبع آگاه، اوجی و همتای ونزوئلایی اش، طارق الایسامی در اوایل ماه می، یک قرارداد اولیه با هدف تامین تجهیزات پالایشگاهی ونزوئلا و کمک به تعمیرات پالایشگاه دولتی 140 هزار بشکه ای «ال پالیتو» در ایالت کارابوبو امضا کردند.

به نوشته این گزارش، این توافق باعث می شود، همکاری های موجود بین دو کشور عمیق تر شوند. حمایت ایران از بهبود تولید نفت خام ونزوئلا که بر اساس برآوردهای آرگوس از 470 هزار بشکه در روز در بازه ژانویه تا آوریل سال گذشته به 700 هزار بشکه در روز در همین مدت در سال جاری رسیده، حیاتی و مهم بوده است.

ایران محموله‌ های میعانات گازی را در یک قرارداد تهاتر با نفت خام ونزوئلا، برای رقیق کردن و بهبود نفت فوق سنگین از میدان نفتی اورینوکو به یک نفت خام قابل صادرات، ارسال می ‌کند.

آمارهای شرکت رهیابی محموله های نفتی «ورتکسا» نشان می دهد، ایران، در حال حاضر، نفت خام سنگین خود را نیز به کاراکاس ارسال می کند و نفتکش دینو 370 هزار بشکه از این نوع نفت را در پایانه خوزه ونزوئلا در هفتم ماه می تخلیه کرده است.

 نفت سنگین ایران، جایگزین سبک تری برای نفت مِرِی ونزوئلاست.

در ادامه این گزارش آمده است، مشخص نیست تهران به ارسال چنین محموله هایی به ونزوئلا ادامه دهد یا خیر اما احتمالا نفت سنگین بیشتری از ایران ارسال شود زیرا تقاضا از سوی چین به علت محدودیت های کرونایی کم شده است.

آرگوس ادعا می کند، خریداران چینی نفت ایران که مشتریان اصلی هم نفت ایران و هم نفت ونزوئلا هستند، گزینه واردات نفت اورال روسیه که با تخفیف بسیار عرضه می شود را نیز دارند. مسکو آماده می شود تا در صورت تحریم نفتی اتحادیه اروپا، نفت خود را به جای اروپا به سوی چین روانه کند.

در عین حال، اگر شرکای سرمایه گذاری مشترک شرکت دولتی نفت ونزوئلا به ویژه شرکت «شورون»، فعالیت های خود را در این کشور از سر بگیرند، تولید نفت ونزوئلا می تواند بیشتر افزایش یابد. شورون در سال 2019 به علت تحریم های آمریکا از این کشور خارج شده بود.

کاخ سفید این هفته با یک ژست حسن نیت برای تشویق گفتگو میان مادارو، رئیس جمهور ونزوئلا و ائتلاف مخالفان این کشور به رهبری خوان گوایدو، اعلام کرد، به شورون آزادی عمل بیشتری برای مذاکره در مورد عملیات آینده خود در ونزوئلا می دهد اما بدون پیشرفت واقعی در این مذاکرات، لغو تحریم ها بعید به نظر می رسد.

تقریبا ده روز گذشته، رویترز به نفت از مدارک شرکت دولتی نفت ونزوئلا نوشت، کاراکاس واردات نفت سنگین ایران برای تامین نیاز پالایشگاه های داخلی را شروع کرده است.

رویترز گزارش داد، این قرارداد، قرارداد نفتی که سال گذشته میان ایران و ونزوئلا برای معادله پایاپای نفت امضا شد را گسترش می دهد.

دو کشور سال گذشته در ابتدا بر سر یک قرارداد معامله پایاپای توافق کردند که بر اساس آن، شرکت ملی نفت ونزوئلا (PDVSA) میعانات گازی ایران را برای رقیق کردن و فرآوری نفت فوق سنگین خود برای صادرات وارد می‌کرد.

بر اساس این اسناد، نفت خام سنگین ایران که از نظر کیفیت مشابه نفت خام مسا 30 ونزوئلا است، قرار است برای تغذیه پالایشگاه های PDVSA استفاده شود.