هند برای خرید ارزان‌تر نفت روسیه دندان تیز کرد
هند برای خرید ارزان‌تر نفت روسیه دندان تیز کرد
رییس شرکت دولتی هندوستان پترولیوم (HPCL) اعلام کرد هند سرگرم مذاکره با روسیه در خصوص قراردادی برای خرید نفت با نرخ ارزان‌تر است.

به گزارش«نبض انرژی» هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، مانند سایر کشورهای جهان با نرخ بالای تورم دست و پنجه نرم می کند و در تلاش برای کاهش هزینه واردات و حمایت از مصرف کنندگان در برابر افزایش قیمتهای سوخت است. این کشور از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، خرید نفت روسیه را بیش از دو برابر در مقایسه با کل وارداتش در سال ۲۰۲۱، افزایش داده است زیرا خریداران هندی نفت روسیه را به قیمت ارزانتری دریافت می کنند.

اما اظهارات پوشب کومار جوشی، رئیس هیات مدیره هندوستان پترولیوم، نشان می دهد که دهلی‌نو مستقیما در این معاملات خرید دست دارد در حالی که بسیاری از کشورهای غربی در واکنش به جنگ در اوکراین، تحریمهای بی سابقه ای را علیه روسیه اعمال کرده اند. اگر چه دهلی نو خواستار آتش بس فوری در اوکراین شده اما آشکارا اقدامات نظامی مسکو را محکوم نکرده است.

جوشی در کنفرانس مطبوعاتی اعلام درآمدهای سه ماهه هندوستان پترولیوم گفت: مذاکراتی در سطح دولتی در جریان است و ما از هر گونه فرصتی استقبال می کنیم و اگر توافق در سطح دولتی انجام گیرد، واضح است که بخشی آن خواهیم بود.

کشورهای گروه هفت متعهد شده‌اند خرید نفت روسیه را ممنوع کرده یا به تدریج به واردات نفت روسیه خاتمه دهند تا مسکو را بر سر جنگ در اوکراین، منزوی کنند.

منابع آگاه ماه گذشته به رویترز گفته بودند: پالایشگاههای هندی سرگرم مذاکره برای یک قرارداد نفتی شش ماهه با روسیه برای واردات میلیونها بشکه نفت هستند.

بر اساس گزارش رویترز، روسیه در آوریل برای نخستین بار در رتبه چهارمین صادرکننده بزرگ نفت به هند قرار گرفت و سهمش از کل واردات هند، به حدود شش درصد رسید.

منبع: ایسنا